Kirkko tukee nuoria monin tavoin Roihu-suurleirillä

Leiriläisten jaksamisesta huolehtivia nuorisotyöntekijöitä, hiljaisuuden retriittejä, yhteinen iltahartaus ja uskontokasvatusta leiriläisten ohjelmalaaksoissa – kirkko tukee monin tavoin nuoria tänään alkavalla Roihu 2016 Finnjamboree -leirillä Evolla.

- Seurakunnat ovat tehneet partiotyötä jo yli sadan vuoden ajan. Kirkolle on tärkeää tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia siellä, missä he ovat, taustoittaa kirkon partiotyön asiantuntija Katri Vappula kirkon mukanaoloa leirillä.

- Vapaaehtoisten nuorten aikuisten organisoimalla ja toteuttamalla suurleirillä tarvitaan lisäkäsiä ja aikuisten tukevia olkapäitä. On hienoa saada olla kirkkona mukana mahdollistamassa ikimuistoista leirikokemusta nuorille, Vappula iloitsee.

Mukaan 17 000 osallistujan leirille on rekrytoitu yli 40 seppoa eli seurakunnan partiotyöntekijää. Jokaisessa Roihun alaleirissä työskentelevät kyläsepot tukevat leiriläisten ja vapaaehtoisten ohjaajien jaksamista sekä avustavat leirin hartauselämän järjestämisessä.

Leirihulinasta pääsee rauhoittumaan myös yhden vuorokauden mittaisiin hiljaisuuden retriitteihin. Vaikka tarkoitus on rauhoittua, järjestetään 15–17-vuotiaille suunnatuissa toiminnallisissa retriiteissä myös hiljentymistä tukevaa ohjelmaa – kaikessa hiljaisuudessa tietysti!

- Nuorten kiinnostus retriittiä kohtaan yllätti suunnittelijat, sillä kaikki kolme järjestämäämme retriittiä täyttyivät nopeasti. Nuorillakin on tarve rauhoittumiseen ja hiljentymiseen, sanoo Roihu-leirin retriittejä järjestävä Sirpa Syrjä.

Nyt ensi kertaa järjestettäviä retriittejä aiotaan kokeilla tulevaisuudessa myös seurakuntien omilla leireillä.

2016-07-20 13:41:35.0