Tommi Kaleniukselta uusi levy ja keikka Vaajakoskella

Kahden laulumiehen kohtaaminen synnytti albumillisen uutta musiikkia.

Lauluntekijä Tommi Kalenius jatkaa syvien tuntojen tulkitsemista 28. lokakuuta julkaistavalla Miten kotiin löydetään? -albumillaan. Edu Kettusen tuottama 12 kappaleen kokonaisuus on jatkumoa viime vuonna julkaistulle Liikuta mua -albumille. Kappaleissa on tavoiteltu juurevasta akustisesta folk-ilmaisusta tuttuja tarinankerronnan perinteitä ja haluttu laittaa kappaleiden ympärille vain pakollinen.

Liikuta mua -levyn jälkeen syntyi tarve jatkaa jonkin etsimistä, minkä koin lauluntekijänä löytäneeni. Lisäksi elämään mahtui vaikeita vaiheita ja tuntui, että ainoa pakopaikka kaikelta oli laulaa ja soittaa. Halusin tuntea nämä laulut sellaisina, että kaikkia kulmia ei hiota", avaa Tommi albumia.

Ajatus entistä riisutummasta ja tiivistetymmästä ilmaisusta syntyi Kaleniuksen nähtyä Ninni Poijärven ja Mika Kuokkasen pelkistetyn akustisen keikan.

Istuin Äkäslompolossa, legendaarisessa Selvä pyy -keikkapaikassa ja kuuntelin Ninnin ja Mikan keikkaa. Ajattelin, että vitsit, kun näillä on tää soundi ja toi on se hiekkalaatikko, millä mäkin haluun leikkiä.

Kalenius kertoi kokemuksestaan levy-yhtiön tuotantopäällikkö Pekka Ruuskalle, joka sai heti ajatuksesta kiinni. Samalla Ruuska ehdotti albumin tuottajaksi pitkän linjan artistia ja musiikintekijää Edu Kettusta. Kahden laulumiehen kohtaaminen jalostui levyä tehdessä yhteiseksi näkemykseksi, jonka keskiössä kulkivat luonnollisuus sekä ensivaikutelmaan luottaminen.

Olen fanittanut Edun lauluntekijyyttä jo pitkään ja ajatus yhteistyöstä tuntui heti hyvältä. On nykyään aika harvinaista, että tuottamisessa fokus pyritään pitämään tarinassa ja sen kuljettamisessa, ilmaisussa ja tulkinnassa teksti edellä. Edun kanssa näitä asioita tuli pohdittua vaikkapa kesken laulun äänittämisen.”

Lopulta albumi päädyttiinkin taltioimaan kemiönsaarelaisen Edu Kettusen studiolla yhdessä Ninnin ja Mikan kanssa. Lisäksi laulujen synnyttämisessä auttoivat Kaleniuksen pitkäaikaiset yhteistyökumppanit Pekka Eronen ja Jari Kekäle.

Albumin julkaisun myötä Kalenius tekee kiertueen, jolla juhlistetaan uusien laulujen julkaisua. Osassa konserteissa mukana akustinen livekokoonpano Ninni Poijärvi, Pasi Ryökkynen ja Miika Pelkonen.

Tommi Kaleniuksen konsertti Vaajakosken kirkossa la 22.10 klo 18. Ohjelma ovelta 10 €. Järjestää Vaajakosken alueseurakunta ja Ohjelmatoimisto Kristalli.

2016-09-29 14:30:54.0