Lähetysseuralta 100 000 euroa Nepaliin

Suomen Lähetysseura lähettää Nepaliin katastrofiapua 100 000 euroa Luterilaisen maailmanliiton kautta. Säynätsalon nimikkolähetit työskentelevät Nepalissa. Suomen Lähetysseura kertoo, että kaikki sen työntekijät ovat turvassa.

Nepalia kohtasi lauantaina 25.4. laaja ja voimakas maanjäristys lähellä pääkaupunki Kathmandua.  Tämänhetkisten tietojen mukaan kuolleita on reilu 2 000. Luku kasvaa koko ajan, kun tietoja saadaan syrjäisiltä alueilta. Kathmandun laakso, johon järistys iski voimakkaimmin, on tiheään asuttu.
Suomen Lähetysseura lähettää Nepaliin katastrofiapua 100 000 euroa Luterilaisen maailmanliiton kautta. Avun jakelusta huolehtii maailmanliiton Nepalin-osasto. Lähetysseuralla on maassa 8 työntekijää, jotka osallistuvat avustamiseen.
-Tunnelma on surullinen, sekava, myös odottava, kertoo Lähetysseuran työntekijä Anni Takko.
- Kuolleita Kathmandussa on ilmeisesti 500, todellista määrää on vaikea tietää. Sairaalat ovat täynnä. Meidänkin ympäristömme on paikoittain melkein kuin sotatanner, vaikka alueemme tuhoutui vain vähän. Kaikki pysyttelevät ulkona, sillä jatkuvasti tulee uusia voimakkaita järistyksiä.
-Lähetysseuran yhteistyökumppanit voivat tietojemme mukaan hyvin, emme tiedä kuolleista, koska emme ole tavoittaneet kaikkia. Olemme yrittäneet olla yhteydessä kaikkiin kumppaneihimme ja ne, joista olemme saaneet tiedon, ovat kunnossa. Osallistumme Luterilaisen maailmanliiton katastrofityön kriisipalavereihin, jos pääsemme. Nyt vielä kartoitetaan tuhoja ja avun tarvetta.
Juuri nyt järistyksen uhrit tarvitsevat suojaa, vettä, ruokaa sekä hygieniatarvikkeita.

Lähetysseura on työskennellyt Nepalissa vuodesta 1978. Pitkäjänteinen työ keskittyy kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elinolojen parantamiseen. Paikalliset kumppanit ovat kansalaisjärjestöjä ja kirkkoja. Lähetysseuran kummeilla on alueella useita kummilapsia, joiden tilannetta selvitetään. Apua annetaan etniseen taustaan, uskontoon tai kansallisuuteen katsomatta.
Nepal on yksi maailman köyhimmistä valtioista: neljännes asukkaista elää köyhyysrajan alapuolella.  Valtion mahdollisuudet auttaa katastrofitilanteissa ovat heikot. Väestöstä lähes 80 prosenttia saa toimeentulonsa pienimuotoisesta maataloudesta. Tuloerot maaseudun ja pääkaupunki Kathmandun välillä ovat suuret.

Lähetysseuran Nepalin-työntekijä Anni Takko vahvistaa, että kaikki Lähetysseuran työntekijät ovat selvinneet vammoitta maanjäristyksestä.
Lähetysseuralla on Nepalissa 8 työntekijää ja yksi harjoittelija.  Kolme työntekijää on parhaillaan työmatkalla Suomessa. Takko on saanut yhteyden kaikkiin Nepalissa oleviin työntekijöihin.
Muun muassa Säynätsalon alueseurakunnan nimikkolähetit Sara ja Prakash Dhakal työskentelevät Nepalissa. Heidän vastuullaan on ihmisoikeustyö ja vammaistyö.
(Suomen Lähetysseura)

Tee lahjoitusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Voit lahjoittaa myös näin:
Tilille FI60 8179 9710 0312 86 kirjoita viestikenttään AUTA
Soita numeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.)
Lähetä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155

2015-04-27 08:36:17.0