Kirkkoneuvoston päätöksiä

Reimari-kauppa sai neuvoston hyväksynnän

Jyväskylän seurakunnan uusia toimitiloja kaavaillaan hankittaviksi Kirkkopuiston laidalle kohoavasta Reimarin talosta. Keskiviikkona kokoontunut kirkkoneuvosto esittää valtuustolle, että Valtiontalon naapuriin nousevasta Kiinteistö Oy Reimarista hankitaan noin 1 600 neliömetrin hallintaan oikeuttavat osakkeet.

Kirkkoneuvosto ei ollut päätöksessään yksimielinen, päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Reimarin osakkeiden hankintaa vastustivat Hilkka Illman ja Tuulikki Väliniemi, mutta vastaesitys kaatui äänin 11-2. Lopullisen päätöksen asiasta tekee kirkkovaltuusto.

Kauppahinta on noin 4,8 miljoonaa euroa. Myyjinä ovat Järvi-Suomen Asunnot Oy sekä Royal House Oy.

Seurakunnan käyttöön tulisi pääasiallisesti Reimarin kakkoskerros, jossa on runsaat 1 500 neliömetriä. Sen lisäksi seurakunnan hallintaan tulisi 62,5 neliömetrin tila ykköskerroksesta, Kilpisenkadun varrelta. Reimariin sijoittuisivat muun muassa kirkkoherranvirasto, diakoniatyön asiakastilat sekä nuorisotyön tiloja.

Suunnitelmassa on alustava varaus myös Perheasiain neuvottelukeskukselle ja Lapuan hiippakunnan toimistolle. Kakkoskerros voidaan tarvittaessa jakaa pienempiin kokonaisuuksiin, jotta seurakunnan tilatarpeiden mahdollisesti ajan myötä muuttuessa osa voidaan vuokrata tai myydä.

Kiinteistö Oy Reimarin arvioidaan valmistuvan keväällä 2019. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa muutaman kuukauden kuluttua, loppukesästä.

Rippikoululaisia tänä vuonna tuhat

Jyväskylän seurakunnan rippikouluihin osallistuu tänä vuonna noin tuhat nuorta. Lisäksi noin sata nuorta osallistuu muiden seurakuntien tai kristillisten järjestöjen rippikouluihin. Ikäluokasta siis noin 80 prosenttia käy rippikoulun.

Rippileirejä Jyväskylän seurakunta järjestää 40. Teemarippikouluja on näistä yhdeksän; kaksi laskettelu-/hiihtoleiriä, liikunta-, jalkapallo-, pyöräily-, taide- ja musiikkileirit sekä kaksi Viron leiriä. Lisäksi pidetään yksi kehitysvammaisten rippikoulu. Leirien lisäksi järjestetään viisi päivärippikoulua ja yksi erityisnuorille suunnattu selkorippikoulu.

Eniten rippikouluikäisiä nuoria on Jyväskylässä Keltinmäen, Vaajakosken ja Palokan alueseurakunnissa. Ensimmäiset konfirmaatiot järjestetään toukokuussa, viimeisimmät elokuun puolivälissä.

Korpilahden jumalanpalvelukset seurakuntatalolle

Korpilahden jumalanpalvelukset siirretään seurakuntatalolle 16.2. lukien. Järjestely liittyy keväällä alkavaan Korpilahden kirkon peruskorjaukseen. Poikkeusjärjestelyillä mennään 30.6.2018 asti tai niin pitkään kuin kirkko on suljettuna.

Korpilahden kirkon jumalanpalveluksia on aiemminkin pidetty seurakuntatalolla. Jumalanpalvelukset on siirretty seurakuntatalolle parina edeltävänä talvena kylmimmäksi ajaksi, ja sen ansiosta lämmityskuluissa on säästetty useita tuhansia euroja. Kyse on ollut myös käyttömukavuudesta - etenkin kovalla pakkasella vanha kirkko on varsin kylmä.

Seurakunta avustaa ruokapankin auton hankintaa

Jyväskylän seurakunta tukee Jyväskylän Katulähetys ry:tä ruokapankin jakeluauton hankinnassa. Ruokapankin nykyinen auto on erittäin heikkokuntoinen, eikä Katulähetys ole talousarviossaan varautunut uuden auton hankintaan. Ruokakuljetuksiin soveltuvan kuorma-auton kustannusarvio autolle on noin 50 000 euroa. Kirkkoneuvosto päätti keskiviikon kokouksessaan tukea auton hankintaa 30 000 eurolla.

Seurakunnalta tukea järjestöille

Jyväskylän seurakunta myöntää talousarvioavustuksia kirkollisille järjestöille tänä vuonna 11 050 eurolla. Kirkkoneuvosto päätti avustusten jakamisesta keskiviikon kokouksessaan.

Valtaosa avustuksista menee paikallisille kirkkokuoroille. Korpilahden kirkkokuoro ry saa 1 000 euroa, Candela kuoro ja Keltinmäen kirkkokuoro ry 1 500 kumpainenkin. Palokan kirkkokuoro ry sekä Lux Auribus saavat molemmat 2 000 euroa.

Paikallisista toimijoista tukea saavat myös SLEY ry Jyväskylän osasto sekä Säynätsalon paratiisisaaret ry. Molemmille myönnettiin 500 euroa.

Valtakunnallisista toimijoista suurimman avustuksen sai Herättäjä-Yhdistys ry, 1 050 euroa. Suomen Merimieskirkko ry:lle myönnettiin 750 euroa ja Suomen ekumeeniselle neuvostolle 250 euroa.

Avustuksia haettiin tänä vuonna noin 24 000 eurolla.

Lisätietoja: kirkkoherra Arto Viitala 0400 540 490

2017-02-15 21:01:58.0