Avioliittokäsityksen laajentamista ehdottava aloite kirkolliskokouksen käsiteltäväksi

Viisitoista kirkolliskokousedustajaa eri puolilta maata ovat valmistelleet kirkon avioliittokäsityksen laajentamista ehdottavan aloitteen ensi toukokuussa kokoontuvalle kirkolliskokoukselle.

Aloitteessa esitetään, että kirkollinen avioliittoon vihkiminen olisi mahdollinen myös samaa sukupuolta oleville pareille. Yksittäistä pappia ei kuitenkaan velvoitettaisi vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, mikäli se on vastoin hänen omaa avioliittokäsitystään.

Samankaltainen käytäntö on otettu äskettäin käyttöön Norjan luterilaisessa kirkossa. Suomen luterilaisessa kirkossa tämä aloite on ensimmäinen, jossa esitetään avioliittoon vihkimisen laajentamista koskemaan homoseksuaaleja pareja.

Sovittelevalla aloitteella etsitään ratkaisua kirkkoa pitkään hiertäneeseen kysymykseen samaa sukupuolta olevien kirkollisesta vihkimisestä. Tavoitteena on, että erilaiset avioliittokäsitykset voisivat elää kirkossa rinnakkain.

Allekirjoittajat katsovat, ettei avioliittokäsityksestä tule tehdä kirkkoa hajottavaa tekijää. Raamattua voidaan tulkita eri tavoin ja erilaisia näkemyksiä on kunnioitettava.

Koska aloite tähtää kirkon ykseyden säilymiseen ja avioliittokysymyksen ratkaisuun, aloitteen tekijät uskovat, että aloite saa kannatusta eri tavoin avioliittoon suhtautuvilta. Kysymys avioliitosta on uskon ytimeen nähden toissijainen kysymys.

Aloite on julkaistu ennen 1.3.2017 voimaan astuvaa uutta avioliittolakia. Aloitteen tekijät toivovat, että aloite lisäisi rakentavaa keskustelua ja ratkaisisi kirkossa syntyneen kiistan avioliitosta. Aloitteella halutaan turvata homoseksuaalien, mutta myös muiden kirkon jäsenten tasavertaiset oikeudet kirkossa.

Aloitetta ovat valmistelleet Jukka Hautala (Ylivieska), Markku Orsila (Seinäjoki), Aulikki Mäkinen (Kuopio), Olli-Pekka Silfverhuth (Pirkkala), Marjatta Pulkkinen (Kiuruvesi), Jukka Harvala (Ylivieska), Maria Kaisa Aula (Viitasaari), Tiina Reinikainen (Joensuu), Mirjami Mäntymaa (Lapua), Rolf Steffansson (Porvoo), Elina Karttunen (Tampere), Juha Tanska (Hamina), Åsa A. Westerlund (Raasepori), Kari Aakula (Orivesi) ja Bo-Göran Åstrand (Pietarsaari).

Myös muiden kirkolliskokousedustajien on mahdollista allekirjoittaa aloite 15. maaliskuuta mennessä.

2017-02-20 11:08:42.0