Keltinmäen kirkkoon uudet kirkkotekstiilit

Keltinmäen kirkko saa juhlavuonnaan uudet kirkkotekstiilit. Ne on suunnitellut kuvataiteilija Annukka Laine.
Keltinmäen kirkkotekstiilit netti_M.jpg

Pääsiäisenä siunataan käyttöön valkoinen värisarja. Kirkkoon on tulossa myös myös vihreät, violetit, punaiset ja mustat kirkkotekstiilit. Ne valmistaa tamperelainen Ateljé Solemnis, joka on erikoistunut kirkkotekstiilien valmistukseen.

Kuvataiteilija Annukka Laineelle suunnitteluhaaste oli jännittävä ja mieluinen.
- Se on lähellä sitä, mitä olen kauan tutkinut, eli jakamattoman kirkon ajan kirkkotaidetta.
Suunnittelun lähtökohta on raamatullinen: Mooseksen toinen kirja, jossa Jumala antaa israelilaisille  ohjeet ilmestysmajan koristelun ja pappien pukujen toteuttamiseen. Kirkkovuoden ajankohdat ja Raamatun pelastushistoria ovat antaneet suuntaviittoja suunnitteluun, samoin juutalainen kuvakieli, johon Laine on perehtynyt.

Nykyiset silkkiset kirkkotekstiilit ovat jo käytössä nuhjaantuneet. Kirkon 25-vuotisjuhlavuosi on hyvä merkkipaalu tilata uudet tekstiilit. Materiaaliksi valikoitui villa.
- Villa on ekologinen ja kestävä materiaali, silkin tuotannossa on omat eettiset ongelmansa. Lisäksi silkkitekstiilien puhdistaminen on hankalaa, kertoo aluekappalainen Eivor Pitkänen.
Kirkkotekstiilien suunnittelu käynnistyi jo kaksi vuotta sitten. Pääsiäiseksi valmistuvat valkoisen värisarjan tekstiilit, loput värit tulevat käyttöön vuoden kuluessa.
Jokaiseen värisarjaan kuuluu alttariliina, kirjaliina ja ehtoollismaljan päälle laitettava kalkkiliina sekä papin vaatteet eli stola ja kasukka.
Kuvataiteilija Annukka Laineen töitä on Keltinmäen kirkossa jo valmiiksi: syntiinlankeemusta kuvaava Kohtalokas valinta ja helmikuussa käyttöön otettu kastealttari. Symboliikalla on kirkossa vahva viesti.
- Luterilaisen käsityksen mukaan kuva on saarnan väline, ei pelkkä koristelu, Pitkänen toteaa.

2017-04-05 10:46:01.0