Kanat muuttivat perheen elämän

Kanat, kukot ja tiput ovat suosittuja pääsiäiskoristeita. Toisenlainen kanalahja voi nyt muuttaa kokonaisen perheen elämän.
kanalahja_THUMB.jpg

Nepalilaisen Jamuna Parkin, 28, pihamaalta kuuluu kanojen kotkotusta ja tipujen piipitystä. Vielä muutama vuosi sitten Jamunan perheen elämä oli kuitenkin selviytymistaistelua.

Jamuna on entinen maaorja, eikä hänellä siten ole riittävästi maata, joka mahdollistaisi maanviljelyn ja perheen toimeentulon. Jamunan mies työskentelee Intiassa vartijana, mutta tulovirta on ollut satunnaista. Kädestä suuhun eläminen ja kahden kouluikäisen lapsen tarpeisiin vastaaminen tuntui ylitsepääsemättömältä. Kunnes eräänä päivänä Jamuna pääsi mukaan Kirkon Ulkomaanavun tukemaan pienyrittäjyyskoulutukseen.

Koulutuksessa Jamuna oppi liiketoimintasuunnittelusta ja idea kanalatoiminnasta alkoi jalostua. ”Ennen olin vain katsonut naapureiltani mallia ja kasvattanut muutamia kanoja takapihallani. Koulutuksesta sain kuitenkin oppeja ja itseluottamusta. Päätin rakentaa kunnon kanalan, jossa on tilaa jopa 800 kanalle”, Jamuna kertoo.

Tänään Jamuna elättää koko perheen kanankasvatuksella. Suunnitelmissa on myös toiminnan laajentaminen.

- Olen jo pyytänyt miestäni palaamaan Intiasta, jotta hän voisi auttaa minua kanalassa, Jamuna iloitsee. Näin koko perhe voi olla jatkossa yhdessä!

Ilman lahjoittajia Jamunan perheen elämän muuttuminen ei olisi mahdollista. Moni perhe kehitysmaissa haaveilee samanlaisesta tuesta tälläkin hetkellä. Jo 24 euron Kana-lahjalla voit auttaa köyhän perheen jaloilleen.

(Teksti ja kuva: Kirkon Ulkomaanapu)

Yllätä ystävä kotkottavalla pääsiäistervehdyksellä! >

2017-04-07 09:32:01.0