Presidentti Niinistö Kirkkopäivillä Turussa

Kirkkopäivät_THUMB.jpg

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö saapuu emerituspiispa Eero Huovisen vieraaksi Turun Kirkkopäiville. Presidentti Niinistö ja piispa Huovinen keskustelevat elämästä, Suomesta ja oikeudenmukaisuudesta lauantaina 20.5. klo 13−14 Logomossa.

Eero Huovisen lämminhenkiset, sielun syviä tuntoja luotaavat keskusteluhetket ovat olleet jo vuosien ajan Kirkkopäivien suosituinta antia.

Myös presidentti Tarja Halonen on mukana Kirkkopäivillä. Hänen kanssaan maailmaa parantaa arkkipiispa Kari Mäkinen perjantaina 19.5. klo 19−20 Turun tuomiokirkossa eri uskontojen yhteisen rauhankävelyn päätteeksi.

Kirkkopäivien ytimessä ovat monipuoliset keskusteluohjelmat, joissa pohditaan päivänpolttavia sekä ikuisia aiheita. Keskusteluja siivittävät yhteiskunnan ja kirkon vaikuttajat Suomesta ja maailmalta.

Turun keskusta ja lähitienoot täyttyvät  19.−21.5. ajankohtais- ja kulttuuritapahtumista. Kirkkopäivät on valtakunnallinen, vahvasti paikallisväritteinen kaiken kansan kaupunkifestivaali ja avara ikkuna 2000-luvun kirkkoon. Kansainvälistä väriä tapahtumaan tuo Kirkkopäivien yhteydessä järjestettävät Valtakunnalliset Lähetysjuhlat. Turun Kirkkopäivien pääjärjestäjät ovat Kirkkopalvelut ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.

Lähetysjuhlat samaan aikaan Turussa

Valtakunnalliset Lähetysjuhlat tuovat kansainvälistä väriä tapahtumaan. Lähetysjuhlilla puhutaan muun muassa rauhanteon mahdollisuuksista sodan runtelemassa Syyriassa.
Kirkon kasvun eväitä etsitään Afrikasta. Eteläisissä maissa kirkko kasvaa ja kiinnostaa. Väki viihtyy ihmispaljoudessa, kirkkorakennukset natisevat liitoksistaan. Miksi kirkko kasvaa, sitä pohtivat kirkonmiehet Etiopiasta ja Tansaniasta.
Avuttoman raivo –keskustelutilaisuus muistuttaa, kuinka sodat, konfliktit ja terrorismi ovat läsnä jokaisessa uutislähetyksessä. Ilmasto muuttuu ja maapallon ekologia on yhä uhanalaisempi. Kansat vaeltavat. Länsimaisen demokraattisen yhteiskunnan tulevaisuus näyttää epävarmalta. Onko avuttomalla muuta mahdollisuutta kuin raivo? Mikä on kirkon rooli tässä myllerryksessä?

Kirkkopäivien ohjelma

Lähetysjuhlien ohjelma