Tiekirkot avoinna kesäkuusta koulujen alkuun

Tiekirkko 2017_THUMB.jpg

Noin 260 Tiekirkkoa etelästä pohjoiseen avaa jälleen ovensa kesäteillä kulkevien iloksi. Tiekirkkoihin voi pysähtyä taivaalliselle tauolle kesäkuusta aina koulujen alkuun asti.

Jyväskylän seurakunnan tiekirkkoja ovat Taulumäen kirkko, Kaupunginkirkko ja Kuokkalan kirkko. Ne ovat avoinna 12.6.-11.8. arkisin klo 11-18. Juhannusaattona kirkot ovat kiinni. Tiekirkoissa on opaspalvelu. Aikaisemmin tiekirkkona toiminut Korpilahden kirkko on kesällä kiinni remontin vuoksi.

Tiekirkot on koottu tiekirkot.fi-verkkopalveluun, jonne on listattu myös kirkkojen aukioloajat. Sivuston Google-pohjainen kartta ja reittihaku neuvovat tarkan sijainnin ja ajo-ohjeet perille. Teiden varsilla avoimiin kirkkoihin johdattavat tutut Tiekirkko-liikennemerkit.

Kesän 2017 Tiekirkkojen uutuusteema keskittyy Josef Stenbäckin suunnittelemiin kirkkoihin. Stenbäck tunnetaan tuotteliaimpana suomalaisena kirkkoarkkitehtina, joka suunnitteli 35 kirkkorakennusta ympäri maata. Stenbäckin suunnittelemista kirkoista tiekirkkoina toimivat muun muassa Kemin kirkko, Mikkelin tuomiokirkko sekä Kotkan kirkko.

Ahkerille kotimaan kiertäjille on tarjolla myös satakunta lasimaalauskirkkoa tai yli 30 keskiaikaista kivikirkkoa. Tiekirkkojen listalla on myös muutama Alvar Aallon luomus. Menneiden vuosisatojen puusepäntaitoja voi ihastella lukuisissa puisissa kirkkorakennuksissamme.

Kesällä 2017 tien päällä tai kesätapahtumissa, kuten asuntomessuilla ja SuomiAreenassa, voi törmätä värikkääseen Tiekirkkoautoon, josta kannattaa napata kuva ja osallistua samalla kuvakilpailuun. 20.8. mennessä tunnuksella #tiekirkot jaettu kesäautokuva osallistuu kilpailuun, jossa palkintoina on matkapuhelin. Kilpailu pyörähtää käyntiin 1.6. ja jatkuu 31.7. asti.

Wed May 31 14:08:01 EEST 2017