Seurakunnalle voisi riittää yksi leirikeskus

Jyväskylän seurakunnassa punnitaan jälleen leirikeskusten määrän voimakasta vähentämistä. Kirkkoneuvoston nimeämä ohjausryhmä on tullut siihen tulokseen, että seurakunnalla voisi kymmenen vuoden kuluttua olla vain yksi oma leirikeskus. Tällä hetkellä leirikeskuksia on kolme; Koivuniemi Vaajakoskella, Mutanen Korpilahdella sekä Vesala Vesangassa.

Ohjausryhmän suunnitelmissa seurakunnan ainokainen leirikeskus olisi lähellä luontoa ja riittävän lähellä kaupungin keskustaa. Sen tilat olisivat modernit ja vastaisivat leiritoiminnan tarpeita. Leirikeskuksessa olisi majoituskapasiteettia 70-80 ihmiselle, jolloin siellä voisi järjestää kaksi leiriä samaan aikaan.

Raportin mukaan yhden leirikeskuksen malli voisi toteutua joko nykyisten pohjille Koivuniemeen tai Vesalaan, tai vaihtoehtoisesti jonnekin toisaalle niin, että nykyiset leirikeskukset myytäisiin. Kaikissa vaihtoehdoissa seurakunta luopuisi myös Mutasen leirikeskuksesta Korpilahdella sekä leirimajoistaan Sarpatista ja Tyyppälästä. Tuomiojärvellä sijaitsevan Lehtisaaren tulevaisuuteen ohjausryhmä ei tässä vaiheessa ottanut kantaa.

Kirkkoneuvosto keskusteli leiritoiminnan ja leiritilojen tulevaisuutta pohtineesta ohjausryhmän raportista keskiviikon kokouksessaan. Neuvosto jatkaa asian käsittelyä alkusyksystä. Tarkoituksena on, että kirkkovaltuusto saisi leirikeskusasian päätettäväkseen lokakuun alussa.

Lisätietoja: Jyväskylän seurakunnan hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888

2017-06-14 22:00:22.0