Teemu Laajasalo valittiin Helsingin uudeksi piispaksi

Kirkkoherra Teemu Laajasalo valittiin Helsingin seuraavaksi piispaksi suoraan ensimmäisellä vaalikierroksella keskiviikkona 16.8. pidetyssä Helsingin hiippakunnan piispanvaalissa. Alustavan ääntenlaskennan jälkeen Laajasalo sai yli puolet annetuista äänistä.

Piispanvaalin alustavassa tuloslaskennassa äänimäärät jakautuivat kolmen ehdokkaan kesken seuraavasti: Teemu Laajasalo sai yhteensä 795 ääntä, Jaana Hallamaa 388 ääntä ja Kaisamari Hintikka 359 ääntä.

Äänioikeus oli hiippakunnan papeilla sekä samalla määrällä seurakuntien valitsemilla maallikkojäsenillä. Äänioikeutettuja oli yhteensä 1788.

Tulokset vahvistetaan tuomiokapitulin istunnossa.

Uusi piispa aloittaa tehtävässään 1.11.2017. Piispan virkaan vihkimys järjestetään Helsingin tuomiokirkossa 12.11.2017.

Helsingin Kallion seurakunnan kirkkoherra, kasvatustieteiden tohtori, TM Teemu Laajasalo on syntynyt vuonna 1974. Laajasalo vihittiin papiksi vuonna 1997. Kallion seurakunnan kirkkoherrana hän on toiminut vuodesta 2013. Virkansa ohella hän on toiminut myös Helsingin seurakuntayhtymän johtajana.

Wed Aug 16 15:39:17 EEST 2017