Suomikin on saanut apua, todistaa Kirkon Ulkomaanavun historia

Sodanjälkeiseen Suomeen virtasi apua erityisesti Ruotsista ja Amerikasta. Avun kanavointiin perustettiin Kirkon Ulkomaanapu vuonna 1947. Kun pääsimme tolpillemme, avustukset alkoivat kulkea saman järjestön kautta Suomesta köyhempiin maihin.

Sotavuosien jälkeen Suomi oli raunioina. Ruoasta ja vaatteista oli suuri puute, sota oli köyhdyttänyt maata. Alueluovutuksena vaaditusta Karjalasta siirtyi muualle Suomeen asutettavaksi yli 400 000 ihmistä.

Köyhään Suomeen toimitettiin Suomen luterilaisen kirkon kautta rahaa, vaatteita ja ruokatarpeita muun muassa Ruotsista ja Amerikasta. Erityisen aktiivisia avustajia olivat amerikansuomalaiset.

Keräyskampanjoita varten amerikkalaisille sisarkirkoille toimitettiin kuvauksia Suomen oloista ja tarpeista sekä apua saaneiden suomalaisten kiitoskirjeitä ja kuvauksia elämänmuutoksista.  Hätäavun lisäksi vahvistettiin Suomen luterilaisen kirkon diakoniavalmiuksia, ja tuettiin näin suomalaisten valmiuksia auttaa itse itseään.
Avun kanavointiin perustettiin Kirkon Ulkomaanapu vuonna 1947.

1950 ja -60 -lukujen vaihteessa Suomen kirkko kypsyi avunsaajasta avunantajaksi. Esimerkiksi Yhteisvastuukeräyksen tuotosta runsas kolmannes ohjattiin ”maailman hädänalaisten auttamiseen”. Tänä päivänä Ulkomaanapu välittää 60 prosenttia Yhteisvastuukeräyksen tuloista maailman köyhimmille.

Nykyään Ulkomaanapu on mukana siellä, missä elämän edellytykset ovat kaikkein heikoimmat. Järjestö tekee työtä ihmisarvoisen elämän ja kansainvälisen oikeudenmukaisuuden puolesta.

Kirkon Ulkomaanavun historiaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Jul 27 09:55:21 EEST 2015