Kirkkoneuvoston päätöksiä

Kirkkoneuvosto kallistui yhden leirikeskuksen kannalle

Päätös Jyväskylän seurakunnan leirikeskusten kohtalosta etenee. Keskiviikkona kokoontunut kirkkoneuvosto hyväksyi leiritoiminnan ja –tilojen kehittämissuunnitelman, jonka mukaan seurakunnalla on kymmenen vuoden kuluttua vain yksi oma leirikeskus.

Mikäli kirkkovaltuusto hyväksyy neuvoston esityksen, Vesalan uudisrakennusinvestointia ryhdytään valmistelemaan. Samalla selvitetään mahdollisuudet toiminnan keskittämisestä Vesalassa nykyisin luento- ja majoitusrakennuksena toimivaan Verkkoon.

Mauri Sompa esitti seurakunnan leiritoiminnan keskittämistä Vesalan sijasta Vaajakosken Koivuniemeen, mutta Somman esitys hävisi äänestyksen lukemin 7-4, yksi tyhjä. Asia oli edellisen kerran pohdittavana marraskuun kirkkoneuvostossa, mutta se palautettiin tuolloin valmisteluun.

Joulukuussa kokoontuvalle kirkkovaltuustolle esitetään myös, että Lehtisaarta koskevat ratkaisut sekä mahdolliset siirtymäaikana käytössä olevia leiritiloja koskevat korjaukset valmistellaan päätettäväksi erikseen ensi vuoden kuluessa.

Lohikosken seurakuntakeskuksen purkumahdollisuutta selvitellään

Jyväskylän seurakunta haluaa selvittää, onko Lohikosken seurakuntakeskuksen purkaminen mahdollista. Rakennus on seurakunnan kiinteistöstrategian mukaan listattu luovuttavien joukkoon, mutta myyntiponnistelut eivät ole tuottaneet tulosta. Mahdollinen purkaminen mahdollistaisi aiempaa paremmin kiinteistöstä luopumisen, tontin myynnin tai käytön muuhun tarkoitukseen.

Purkuluvan hakeminen ei siis tarkoita rakennuksen purkamispäätöstä. Se on tehtävä erikseen. Kirkkoneuvosto päätti purkulupaprosessin  käynnistämisestä keskiviikon kokouksessaan.

Lohikosken seurakuntakeskus on rakennettu vuonna 1966. Sen käyttöä jouduttiin sisäilmaongelmien vuoksi rajoittamaan jo vuonna 2013, ja kaksi vuotta se jouduttiin sulkemaan kokonaan.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888, kirkkoherra Arto Viitala 0400 540 490

2017-12-13 20:53:01.0