Piispat ja Lähetysseura vetoavat rauhan puolesta Israelissa ja Palestiinassa

Arkkipiispa Kari Mäkinen, piispa Matti Repo ja piispa Jari Jolkkonen vetoavat yhdessä Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffanssonin kanssa, että Suomi edistäisi ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden kunnioittamista Lähi-idässä.

Arkkipiispa Kari Mäkinen, piispa Matti Repo ja piispa Jari Jolkkonen vetoavat yhdessä Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffanssonin kanssa, että väkivalta saadaan loppumaan ja rauhanomainen ratkaisu Palestiinassa ja Israelissa löytyy.

He vetoavat kannanotossaan, että Suomi edistää ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden kunnioittamista Lähi-idässä sekä rauhanomaista ratkaisua, joka perustuu kahden elinkelpoisen valtion rauhanomaiselle rinnakkainelolle.

Kannanotto väkivallasta pidättäytymisen ja rauhanomaisen ratkaisun edistämisen puolesta Palestiinassa ja Israelissa:

"Olemme järkyttyneinä seuranneet väkivaltaisuuksien kärjistymistä Israelissa ja Gazan rajalla. Tuomitsemme Gazan rajan mielenosoittajia vastaan osoitetun suhteettoman voimankäytön. Tähän mennessä väkivaltaisuuksissa on kuollut 60 ja haavoittunut yli 2000 palestiinalaista.

Ilmaisemme täyden tukemme Jordanian ja Pyhän Maan evankelisluterilaiselle kirkolle, joka ponnistelee vaikeassa tilanteessa oikeudenmukaisen rauhan ja sovinnon puolesta Jerusalemissa ja Lähi-Idässä.

Suomi on yhdessä EU:n kanssa sitoutunut etsimään alueelle ratkaisua, joka perustuu kahden elinkelpoisen valtion rauhanomaiselle rinnakkainelolle.

Kehotamme Luterilaisen maailmanliiton tavoin kansainvälistä yhteisöä etsimään uudella päättäväisyydellä rauhanomaista ratkaisua konfliktiin.

Vetoamme, että Suomi edistäisi ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden kunnioittamista Lähi-idässä."

Kari Mäkinen, Turun ja Suomen arkkipiispa
Jari Jolkkonen, Kuopion hiippakunnan piispa
Matti Repo, Tampereen hiippakunnan piispa, Suomen Lähetysseuran hallituksen puheenjohtaja
Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja