Kastemaljan designkilpailun parhaimmisto Jyväskylään

Suomen käsityön museossa pääsee ihailemaan erityisesti kotien käyttöön suunniteltuja kastemaljoja.
3712806_kastemalja 17_M.jpg

Valtakunnallisen Kastemaljan muotoilukilpailun parhaimmistoa on esillä Suomalainen kastemalja -näyttelyssä Suomen käsityön museossa 6.9.–4.10.2015. Näyttelyssä on esillä 15 kastemaljaa, joista osa on nähtävissä museon näyteikkunassa Kävelykadulla ja osa pohjakerroksessa, perusnäyttelyn yhteydessä.

Suomalainen kastemalja -näyttelyn avajaisia vietetään Käsityön museossa sunnuntaina 6.9. klo 12.00. Intendentti Mikko Oikari tuo tilaisuuteen museon tervehdyksen, näyttelyn avaa Jyväskylän seurakunnan kirkkoherra Arto Viitala, ja näyttelyn esittelee Kristillisen taidesäätiön johtaja, lasitaiteilija Veijo Muroke. Avajaistilaisuus on avoin yleisölle.

Nuorten muotoilijoiden idearikkautta

Helsingin seurakuntayhtymä, Kirkkohallitus, Kristillinen taidesäätiö, Suomen lasimuseo ja Suomen lasimuseon ystävät ry järjestivät muotoilukilpailun keväällä 2013. Muotoilun kohteena oli ensisijassa kotien kastemalja. Kastemaljan tuli soveltua myös kirkkoon tai seurakuntakotiin, josta sitä voidaan lainata perheille kastetilaisuuteen kastemekon tapaan tai käyttää kirkollisissa tiloissa järjestettävissä kastetilaisuuksissa. Arvostelussa painotettiin kastemaljan taiteellista tasoa, käytettävyyttä ja valmistettavuutta.

Kastemaljan muotoilukilpailu oli avoin kaikille lasin tekijöille, taiteilijoille, muotoilijoille ja alan opiskelijoille. Kilpailuun jätettiin kaikkiaan 74 ehdotusta pääosin nuorilta tekijöiltä. Kilpailun voitti Tero Välimaan kastemalja Kasteenristi.

Kilpailun parhaista töistä järjestettiin ensimmäinen näyttely Suomen lasimuseossa Riihimäellä syyskuussa 2013. Sen jälkeen näyttely on ollut esillä Oulussa, Turussa ja Helsingissä.

Suomalainen kastemalja -näyttelyn järjestäjinä Jyväskylässä toimivat Kristillinen taidesäätiö, Jyväskylän seurakunta sekä Suomen käsityön museo.

Suomen käsityön museo, Kauppakatu 25, 40100 Jyväskylä
www.craftmuseum.fi
avoinna ti-su 11-18

Lisätietoja:

Veijo Muroke, lasitaiteilija, arkkitehti, Kristillisen taidesäätiön johtaja, 044 3511812
Mikko Oikari, intendentti, Suomen käsityön museo,
050 553 3880, mikko.oikari(at)jkl.fi
Marjo Rönnkvist, viestintäpäällikkö, Jyväskylän seurakunta, 040 535 1064, marjo.ronnkvist(at)evl.fi

Kilpailun voittajan Tero Välimaan yhteystiedot: p. 040 570 9373, tero.valimaa(at)fiskars.com

Wed Sep 02 11:12:06 EEST 2015