Pakolaisten auttamiseksi lahjoitusvarat tervetulleita

Pakolaisia voi tässä vaiheessa auttaa parhaiten rahalahjoitusten kautta. Kirkon Ulkomaanavun lipaskeräykseen voi osallistua joko kerääjänä ja/tai lahjoittajana.

- Esimerkiksi kaveriporukalla voi käynnistää lipaskeräyksen vaikkapa omalla asuinalueellaan. Lippaita voi kysellä minulta, kannustaa lähetyksen ja kansainvälisen työn työalasihteeri Ulla Klemettinen Jyväskylän seurakunnasta.

Tulevan sunnuntain kolehtikohteeksi on Jyväskylän seurakunnassa muutettu Kirkon Ulkomaanapu. Kirkon Ulkomaanapu auttaa Eurooppaan paenneita ihmisiä Unkarissa, Serbiassa ja Kreikassa toimivien kumppaneidensa kautta. Myös seuraavana sunnuntaina 13.9. kolehti kerätään KUA:lle, tällöin koko Lapuan hiippakunnassa.

- Tavaralahjoitusten aika ei ole nyt, kun ei meillä ole koko Keski-Suomessa yhtään vastaanottokeskustakaan. Jos sellainen tulee, tilanne tietysti muuttuu, Klemettinen muistuttaa.

Seurakunnalla verkostot kunnossa

Jyväskylän seurakunta on selvitellyt mahdollisuuksia tilojensa muuttamiseksi hätämajoituspaikaksi, mikäli tällainen tarve tulisi. Toistaiseksi seurakunnan puoleen ei ole tila-asioissa käännytty.

Seurakunnalla on hyvät yhteistyöverkostot kaupungin maahanmuuttajapalveluun, Monikulttuurikeskus Gloriaan  sekä erilaisiin monikulttuurisiin yhdistyksiin ja eri kristillisiin seurakuntiin.

- Mikäli Jyväskylään perustetaan vastaanottokeskus, avun käynnistämiseen ovat verkostot kunnossa, Klemettinen sanoo.

Jyväskylän seurakunnassa on tehty maahanmuuttajatyötä pitkään. Maahanmuuttajatyön diakoni on ollut auttamassa maahanmuuttajien sopeutumisessa jo vuodesta 1991 lähtien. Maahanmuuttajatyötä on aina tehty tiiviisti yhdessä kaupungin maahanmuuttajapalveluiden kanssa. Diakoniatyön kautta autetaan hädässä olevia ihmisiä taustasta riippumatta. Tähän työhön kuuluu esimerkiksi vaatteiden ja taloustavaroiden jakaminen tarvitseville. Lähetystyön kautta puolestaan autetaan ihmisiä näiden kotimaassa.

Lisätietoja:

Lähetyksen ja kansainvälisen työn työalasihteeri Ulla Klemettinen 050 340 9889, ulla.klemettinen(at)evl.fi

Kirkkoherra Arto Viitala 0400 540 490, arto.viitala(at)evl.fi

Thu Sep 03 17:31:01 EEST 2015