Tv-jumalanpalvelus menee merelle ja metsään

Reissukirkko vie katsojan viettämään jumalanpalvelusta kauniinrosoiseen luontoon. Yle TV1:llä nähtävä Reissukirkko on uudenlainen televisioformaatti, jossa jumalanpalvelus on viety ulos luontoon. Juhannuspäivänä 23.6. kello 10 nähtävän Reissukirkon teemana on meri ja sunnuntain 7.10. nähtävän jakson aiheena on metsä.

Ensimmäisessä, juhannuksena, nähtävässä Meri-jaksossa, juhannustekstejä pohditaan upeassa Suomenlinnassa. Pappina on Ida Vartiala. Meren rannalla tavataan nuori ajattelija Tyyni Kantonen, pastori Lauri Kemppainen, Helsingin piispa Teemu Laajasalo, pastori Laura Leverin sekä Suomen luonnonsuojeluliiton viestintäpäällikkö Matti Nieminen.
Reissukirkon tavoitteena on toteuttaa jumalanpalvelus paikoissa, joihin perinteisissä tv-jumalanpalveluksissa ei päästä.

”Kristityn elämä on yhdenlaista pyhiinvaellusta, ja Reissukirkossa kokeilemme, onnistuisimmeko siirtämään tätä yhteisen matkan ajatusta myös tv-jumalanpalvelukseen. Tälle matkalle kutsutaan tv-jumalanpalvelusten katsojia ja niitäkin, jotka eivät ole aikaisemmin tv-jumalanpalvelusta kokeneet itselleen omaksi. Reissukirkko on yllättäväkin matka luontoon ja pyhyyteen, Jumalan kohtaamiseen hyvässä seurassa”, toteaa Kirkon viestinnän ohjelmapäällikkö, pastori Kimmo Saares, joka on Reissukirkon vastaava tuottaja.

Kohtaamisten lisäksi myös musiikilla on tärkeä rooli Reissukirkossa. Mikko Helenius, Veera Railio, Panu Savolainen ja Teija Tuukkanen vastaavat musiikista. Ida Vartiala on ollut alusta lähtien mukana suunnittelemassa Reissukirkkoa. Aulis Moisio vastaa ohjelman suunnittelusta ja toteutuksesta. Käsikirjoituksen ovat laatineet toimittajat Anna Patronen ja Ville Talola.

Reissukirkko vie meren rantaan juhannuspäivänä 23.6. kello 10 Yle TV1:llä sekä maanantaina uusintana 25.6. kello 11. Ohjelma on kuukauden ajan katsottavissa Yle Areenassa.
Toinen Reissukirkko-jakso lähetetään Ylen Mennään metsään -teemaviikolla, sunnuntaina 7.10. kello 10.
Lisätietoja:
Reissukirkon vastaava tuottaja Kimmo Saares, kimmo.saares@evl.fi, p. 050 551 9611
Reissukirkko on katsottavissa Yle AreenassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Jun 20 14:04:00 EEST 2018