Patrik Laine: ”Riparilla toimitaan yhdessä”

Patrik Laine kannustaa nuoria riparille. Luvassa on hauskoja reissuja, ja riparilla saa uusia kavereita. Itse hän muistelee omaa ripariaan lämpimin mielin.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylläpitämä Ripari.fi-verkkosivusto on julkaissut videon, jolla jääkiekkoilija Patrik Laine muistelee omaa rippikouluaikaansa. Tänä vuonna alle 20-vuotiaiden jääkiekon maailmanmestaruuden ja Suomen mestaruuden Tapparan riveissä voittaneen Laineen mukaan rippileirillä tarvitaan samanlaisia ryhmätyötaitoja kuin joukkueurheilussa.

Hän kannustaa nuoria rippileirille, vaikka riparille osallistuminen etukäteen mietityttäisikin:

”Lupaan, että luvassa on hauskoja reissuja, ja riparilla saa uusia kavereita. Näin jälkeenpäin muistelen omaa ripariani lämpimin mielin.”

Laineen video on nähtävissä Ripari.fi-sivustolla sekä YouTubessa, jossa sitä on katsottu kuukauden aikana jo yli 10 000 kertaa.

Ripari.fi kokoaa rippikouluaiheisia sisältöjä seurakuntien ja nuorten käyttöön. Sivuille kerätyt ripariaiheiset blogit, videot, Instagram-kuvat ja Twitter-päivitykset tarjoavat kurkistuksen riparielämään eri puolilla Suomea. Sosiaalisessa mediassa rippikouluaiheisia päivityksiä voi seurata ja jakaa tunnisteella #ripari2016.

Rippileirin suosio pitää pintansa

Rippikoulun kävi viime vuonna yhteensä 49 000 suomalaista. Luku käy ilmi seurakuntien toimintatilastoista vuodelta 2015. 15-vuotiaiden ikäluokasta 83 prosenttia osallistui rippikouluun, mikä on maailmanlaajuisesti huippuosuus.

”Rippikoulu on onnistunut yhdistelmä rentoa yhdessäoloa, syviä sisältöjä, tärkeitä keskusteluja ja hervotonta hulluttelua. Rippikouluryhmästä muodostuu yhteisö, joka kokee yhdessä jotakin ainutlaatuista ja syvästi merkityksellistä. Tämä tapahtuu kerta toisensa jälkeen, vuodesta toiseen”, toteaa rippikoulutyön asiantuntija Heli Pruuki.

Selvästi suosituimpia ripareita ovat yhä leiririppikoulut, joille osallistui vuonna 2015 lähes 37 000 nuorta eli 75 prosenttia kaikista riparilaisista. Toisiksi suosituimpia ovat päivärippikoulut, joihin osallistui 2 600 riparilaista.

Vuonna 2015 iltarippikoulu kasvatti suosiotaan yli viidenneksellä edellisvuoteen verrattuna.

”Rippikouluja ja niiden tarjontaa suunniteltaessa pyritään ottamaan huomioon nuorten ja heidän tarpeidensa moninaisuus. Osalle leiri on ehdoton valinta, joillekin sopii paremmin ilta- tai päivärippikoulu – tai vaikka vaellusripari Lapissa”, Pruuki kertoo.

Riparilaiset voivat valita myös muun kuin oman seurakuntansa rippikoulun. Seurakuntien lisäksi rippikouluja järjestävät useat kristilliset järjestöt. Viime vuosina muualla kuin omassa seurakunnassaan rippikoulun käyneiden määrä on kasvanut, ja vuonna 2015 luku oli 8 100.

2016-05-17 13:34:43.0