Vesalan leiri- ja toimintakeskus

Vesala

Neulakankaantie 61, 41940 Vesanka

Vesalan leiri- ja toimintakeskus tarjoaa mahdollisuuden liikkua, hiljentyä ja nauttia hyvästä ruuasta luonnon keskellä, vain 15 kilometriä Jyväskylän keskustasta.

Vesala toimii Jyväskylän seurakunnan leiri- ja retriittitoiminnan keskuksena. Järjestämme myös tilauksesta tapahtumia, juhlia ja majoitusta esimerkiksi työyhteisöille, kouluille, perheille ja yksityisille henkilöille.

Olet lämpimästi tervetullut!

Alueen rakennukset ja muut mahdollisuudet

Vesalan päärakennus Rantakeitaan kokous- ja ruokailutiloihin mahtuu 152 vierailijaa. Kahdessa hyvin varustellussa majoitusrakennuksessa (Valo ja Lyhty) voi yöpyä yhteensä 96 henkilöä.

Rantasaunan kahden eri saunatilan löylyihin mahtuu saunomaan isompikin porukka ja järveen pääsee pulahtamaan saunarannasta.

Vesalan perinteikkäästä Riihikirkosta avautuu kaunis näkymä metsään ja järvelle. Riihikirkko otetaan käyttöön peruskorjauksen jälkeen keväällä 2024. Riihikirkkoon mahtuu noin 50 henkilöä kerrallaan.

Vesalan Rysästä löytyvät majoitustilat 43 henkilölle, kotikeittiö, jossa astiasto 60 hengelle, sauna noin 12 hengelle sekä pieni luentotila.

Leirikeskuksen pihapiiristä lähtevää rantapolkua pitkin pääsee kävellen tunnelmalliselle Vesalan laavulle ja nuotiopaikalle. Rannassa on soutuveneitä ja pihapiirissä lasten oma leikkipaikka sekä frisbeegolf-rata.

Historia

Vesala on toiminut jo yli 50 vuoden ajan vilkkaana leiripaikkana niin Jyväskylän seurakunnan omille leireille kuin muillekin ryhmille kaikkialta Suomesta. Vesalassa on vuosien varrella vietetty lukuisat häät, kastejuhlat ja muut ikimuistoiset perheiden ja yhteisöjen tapahtumat.

Leirikeskuksen vanhat rakennukset poistuivat käytöstä vuonna 2019 ja uudet tilat valmistuivat kesällä 2023. Uudistettu Vesala avaa ovensa lokakuussa 2023.

Pysäköintialueet

Päärakennus Rantakeitaan ja majoitusrakennusten P-paikat sijaitsevat aivan Rantakeitaan läheisyydessä. Pysäköintialueella on kaksi esteetöntä P-paikkaa sekä kaksi sähköautojen latauspistettä.

Rantasaunan edustalla sijaitsee pienempi pysäköintialue saunojille. Vesalan Rysään saapuvat vieraat voivat pysäköidä Rysän läheisyydessä sijaitsevalle pysäköintialueelle.

Tiedustelut ja varaukset:

040 535 1657 (Arkisin kello 9 - 15)

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön kulku Esteetön kulku