Diakoniassa etsitään yhdessä ratkaisuja arjen haasteisiin

Olemme tukenasi elämäsi varrella. Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään.

Apumme on maksutonta eikä edellytä kirkon jäsenyyttä.

Seurakuntamme Osaksi Suurempaa-  Jyväskylän seurakunnan diakoniatyön linjauksesta voit tutustua työmme suuntaviivoihin.

Taloudellista tukea ja ruoka-apua ennakoimattomiin tilanteisiin

Taloudellisen avustamisen tavoitteena on auttaa akuutissa hätätilanteessa. Jos tarvitset tilapäistä taloudellista avustusta tai ruoka-apua, varaa aika oman alueesi diakoniatyöntekijälle. Tapaamisessa arvioimme tilannettasi ja keskustelemme ratkaisukeinoista. Ota mukaasi taloustilanteestasi kertovat tiedot, kuten toimeentulotukipäätös. Olemme mukana kirkkopalveluiden ERS+ aineellisen avun hankkeessa ja jaamme myös tätä apua diakonian vastaanotolla.

Asumisen vaikeuksissa, esimerkiksi vuokranmaksun ongelmissa, otathan ensisijaisesti yhteyttä Jyväskylän kaupungin asumisneuvontaan.

Kerro huolesi ääneen

Jos olet huolissasi omasta tai läheisesi jaksamisesta, mielen hyvinvoinnista tai yksinäisyydestä, ole rohkeasti yhteyksissä. Keskustelun aiheena voi olla mikä vain mielen päälläsi oleva asia.

Vertaistuen ryhmissä voit halutessasi jakaa ajatuksia samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Seurakunnan diakoniatyöntekijän kanssa voit keskustella luottamuksellisesti myös, jos päihteiden käyttö tai erilaiset riippuvuudet vaikeuttavat omaasi tai läheistesi elämää.

Tukea lapsiperheille ja nuorille

Nuoren hyvinvoinnin kysymyksissä voit ottaa yhteyttä myös seurakunnan erityisnuorisotyöntekijöihin tai oman alueesi nuorisotyönohjaajaan.

Jyväskylän seurakunnan varhaiskasvatus tukee perheitä tarjoamalla apua lastenhoitoon. Hoitoapu on maksutonta ja sitä on tarjolla eri puolilla Jyväskylää. Lue lisää Pikkuhelpistä.

Perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä. Pariskunnat voivat tulla perheneuvontaan yhdessä kumppanin kanssa. Tarvittaessa neuvotteluissa voi käydä myös yksin tai koko perheenä.

Parisuhteen huoltoasema on jyväskyläläisten lapsiperheiden vanhemmille suunnattua ennaltaehkäisevää ohjausta (1–3 kertaa). Parisuhteen huoltoaseman järjestävät yhteistyössä Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän seurakunta.