Muistelukivet muualle haudatuille vainajille

Muualle haudatuille vainajille on Jyväskylän seurakunnan hautausmailla yhteisiä muistopaikkoja, jonne voi sytyttää kynttilän läheisensä muistolle.

Vanhan hautausmaan yhteismuistomerkki sijaitsee sankarihautausmaan puoleisessa päässä lähempänä Tourujoen puoleista vanhaa hauta-aluetta. Muistelupaikalle johtaa käytävä, jonka varrella yhteismuistomerkki erottuu kooltaan alueen muista hautakivistä.

Mäntykankaan hautausmaan muistelualue sijaitsee edestä katsoen kappelin vasemmalla puolella. Kynttilöitä varten on muurilla rajattu ja kivetty alue, jota koristaa metalliristi.

Säynätsalon hautausmaalla yhteismuistomerkkinä on laakakivi ja se sijaitsee kirkkoa vastapäätä olevasta hautausmaan portista kulkien oikealla puolella.

Korpilahden hautausmaan yhteismuistokivi on sijoitettu kappelin oikealla puolelle aivan käytävän varteen.

Lahjaharjun hautausmaan yhteismuistomerkki "Uudeksi minä teen kaiken" sijaitsee kappelin yläpuoleisella uurnaosastolla. Valaistu muistomerkki on reunakivellinen ja kynttilöitä varten on lisäksi tolppakivet muistomerkin edessä.

Tikkakosken luontohautausmaalla muistopaikka sijaitsee pääkäytävän varrella, jota koristaa luontohautausmaalle sopiva puinen risti.

Kynttilän voi sytyttää myös muistolehtoon tai kolumbaarioon varatuille kiville. Näille yhteismuistomerkeille ei ole tarkoitus tuoda lyhtyjä tai muistoesineitä, sillä nämä alueet on tarkoitettu yhteiseen käyttöön.

Pyhäinpäivänä ja jouluna kynttilöiden määrä on niin suuri, jolloin liian lähelle toisiaan asetetut kynttilät saattavat roihahtaa. Kynttilöitä ei kannata laittaa muistomerkkien päälle eikä kasvuston joukkoon.