Sururyhmät läheisensä menettäneille

Sururyhmä on paikka, jossa on tilaa ilmaista moninaisia surun tunteita ja puhua läheisen menettämisen surusta.

Sururyhmä tarjoaa aidon kokemuksen kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisesta. Yhdessä voimme etsiä elämisen tapaa, jossa menettäminen muotoutuu osaksi elämää, mutta lempeämmällä tavalla.

Uudet sururyhmät aloittavat syksyisin ja keväisin. Ryhmä kokoontuu 6-9 kertaa viikon tai kahden välein. Sururyhmän koko on enintään kahdeksan henkilöä ja osallistuminen vaatii ennakkoilmoittautumista.

Suosittelemme ryhmään osallistumista vasta muutaman kuukauden kuluttua läheisen kuolemasta, ei aivan tuoreen surun kanssa.

Sururyhmien vakiotarjonta

Kevätkaudella sururyhmiä alkaa läntisellä ja itäisellä alueella. Syksyisin sururyhmät alkavat pohjoisella ja keskustan alue. Lisäksi voi olla muitakin ryhmiä. Lisätietoja antavat:

Paula Kiviranta p.  050-5980951 (Läntinen alue: Keltinmäki, Kortepohja, Keljonkangas, Säynätsalo, Korpilahti).

Marita Riikonen p. 040-5609926 (Itäinen alue: Kuokkala, Vaajakoski)

Päivi Itkonen p. 040-7090142 (Pohjoinen alue: Palokka, Tikkakoski)

Sami Junttila p. 050-5497001 (Keskustan alue: Keskusta, Huhtasuo)

Alkavat sururyhmät

Paikallisliikenteen linja-autopysäkkien vieressä Aseman Pysäkillä (Hannikaisenkatu 29) alkaa sururyhmä ke 7.2. klo 18 sururyhmä läheisensä menettäneille.  Ryhmä kokoontuu 6 kertaa: 7.2., 21.2., 28.2., 6.3, 20.3 ja viimeinen kerta ryhmän kanssa sovitusti. Ryhmän kokoontuminen kestää kerralla noin 1,5 tuntia. Ryhmän vetäjinä on pastori Satu Konsti ja diakonissa Lea Pietiläinen. Ilmoitautuminen sähköisesti ilmoittautumislomakkeella tai soittamalla Satu Konstille 044 431 4415.

Helmikuussa 2024 alkaa uusi sururyhmä Vaajakosken kirkolla, Kirkkotie 11, 40800 Vaajakoski. Ilmoittautuminen puhelimitse Marita Riikonen p. 040 560 9926.

Lasten sururyhmä vanhempansa menettäneelle

Lasten sururyhmä toimii vertaisryhmänä lapselle, joka on menettänyt toisen vanhempansa. Ryhmän tavoitteena on auttaa lapsia käsittelemään vanhemman kuolemaan liittyviä tunteita ja muutoksia.

Sururyhmä on suunnattu noin 7–12-vuotiaille lapsille. Seuraava ryhmä aloittaa syksyllä 2023. Ryhmään on jatkuva ilmoittautuminen. Ilmoittautumiset puhelimitse Anne Savolinille p. 050 380 0583.

Vertaisryhmä antaa lapselle tilan käsitellä surua ja kuolemaa yhdessä muiden kanssa, joilla on samankaltaisia kokemuksia. Ryhmässä etsitään myös omia vahvuuksia ja voimavaroja. Asioita käsitellään puhuen ja toiminnallisten harjoitteiden kautta.

Sururyhmä päihteisiin kuolleiden läheisille

Päihteisiin kuolleiden läheisten sururyhmä antaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia saman elämänvaiheen kokeneiden kanssa. Ryhmässä jokaisella on tilaa omille tunteille ja kokemuksille luottamuksellisesssa ilmapiirissä. Ryhmän ohjaajana toimii seurakunnan työntekijät ja mahdollisesti mukana on myös vertaisohjaaja.

Tähän sururyhmään on Jyväskylän seurakunnassa jatkuva imoittautuminen ja ryhmän kokoontumiset alkavat (mahdollisuuksien mukaan) heti, kun ilmoittautuneita on sopiva määrä. Lisätietoja ryhmästä antaa diakoni Mira-Maarit Väisänen p. 050 549 7005 tai mira-maarit.vaisanen@evl.fi

Ohessa linkki ilmoittautumiseen. https://www.mvs.fi/srk/jyvaskyla/url/PN1y2CJqNHLinkki avautuu uudessa välilehdessä