Tour de Armo ponnistaa pyöräillen reformaation juhlavuoteen

Pyörävaellus suuntautuu Rauman Pyhän Ristin kirkolta Köyliön, Kokemäen ja Ulvilan keskiaikaisten kirkkojen kautta Porin torille ja SuomiAreenaan.

Sunnuntaina 10.7. pyöräillään Rauman Pyhän Ristin kirkolta Köyliön, Kokemäen ja Ulvilan keskiaikaisten kirkkojen kautta Porin torille. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon järjestämä kaikille avoin pyöräretki ottaa näin varaslähdön paitsi maanantaina 11.7. alkavaan SuomiAreenaan myös syksyllä käynnistyvään reformaation merkkivuoteen.

Lokakuun viimeisenä päivänä 2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi kirkkoa ja lopulta koko yhteiskuntaa muuttaneet 95 teesiänsä. Merkkivuosi käynnistetään jo vuotta aikaisemmin eli 31.10.2016, ja sitä vietetään aina 5.11.2017 saakka. Reformaation merkkivuodelle on annettu Lutherin ajattelusta nouseva otsikko Armoa 2017, mihin viittaa myös pyöräretken nimi. Merkkivuoden tapahtumat ja lisätietoa osoitteesta http://www.reformaatio2017.fi/.

Kivikirkosta kivikirkkoon kulkevalle pyöräretkelle voi tulla mukaan osaksi matkaa tai koko reitille. Yksi mahdollisuus on kiertää Köyliönjärvi vaikka piispa Henrikiä muistellen.

Lähtö tapahtuu Rauman fransiskaanikirkolta klo 7, Euran kirkolta noin klo 9.15, Köyliön kivisakaristolta klo 10, Kokemäen sakaristolta klo 11.30, Harjavallasta klo 13, Nakkilasta klo 13.45 ja Ulvilan kivikirkolta klo 15. Perillä Porin torilla retkikunta on noin klo 16. Kellonajat ovat tavoiteaikoja. Matkaa koko reitistä kertyy noin 120 kilometriä. Kartta ja tarkemmat tiedot liitteenä. Pyöräretki ei ole SuomiAreenan tapahtuma.

Kirkko mukana SuomiAreenalla

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on mukana myös maanantaina 11.7. käynnistyvällä SuomiAreenalla. Paneelissa ”Kuka kelpaa töihin?” kuullaan työttömien, kuntoutuvien ja osatyökykyisten ääntä ja kysytään, onko jokaisella oikeus työhön. Entä kenen tehtävä on varmistaa, että tämä oikeus toteutuu? Paneeli järjestetään maanantaina 11.7. klo 10 alkaen Purje-lavalla (Raatihuoneen puisto).

Maanantaina pureudutaan myös hoivan tulevaisuuteen klo 13.30 järjestettävässä Suuressa hoivakeskustelussa (Kaupungintalon piha). Mukana molemmissa keskusteluissa on arkkipiispa Kari Mäkinen.

Lisäksi kirkon SuomiAreena-ohjelmassa on muun muassa Erimingle-kohtaaminen, viini- ja virsi-ilta, arkkipiispan torikahvit, jazz-muusikko Jukka Perkon ja hänen Avara-kokoonpanonsa levynjulkistus-kirkkokonsertti sekä koko perheen liikuntatapahtuma. Sata saattajaa -tempaus mahdollistaa vanhusten SuomiAreena-vierailun. Koko kirkon SuomiAreena-ohjelma on tiedotteen liitteenä.

(Kirkon tiedotuskeskus)

Wed Jul 06 13:51:00 EEST 2016