Suomen suurin jumalanpalvelusyhteisö 90 vuotta

Radiojumalanpalvelus on joka sunnuntai tuonut suomalaisille mahdollisuuden osallistua jumalanpalvelukseen, olivat he sitten kotona, matkalla tai vaikkapa ulkomailla.
Radiojumalanpalvelus täyttää pyöreät 90 vuotta. Se on pisimpään Ylen ohjelmistossa jatkunut ohjelma. Radiojumalanpalvelus kerää viikoittain lähes 200 000 kuulijaa ja muodostaa näin Suomen suurimman jumalanpalvelusyhteisön.
Sunnuntaina 11.9.2016 kello 10 Yle TV1 ja Yle Radio 1 lähettävät juhlajumalanpalveluksen Tampereen tuomiokirkosta. Jumalanpalveluksessa saarnaa arkkipiispa Kari Mäkinen. Kyseessä on tv:n ja radion suora, erityispitkä yhteislähetys.

Jumalanpalveluksen jälkeen kello 11.15 Yle Radio 1:ssä jatkuu erityislähetys, jossa vieraina ovat arkkipiispa Mäkinen, juhlajumalanpalveluksen liturgi, pastori Riikka Sydänmaa sekä Kirkon tiedotuskeskuksen entinen toimituspäällikkö Viena-Inkeri Lounela. Keskustelua ohjaavat Kirkon tiedotuskeskuksen ohjelmapäällikkö Kimmo Saares ja toimittaja Hanna Paavilainen.

- Keskusteluaiheina ovat muun muassa, millainen rooli radiojumalanpalveluksella on yhteiskunnassa, miten radiojumalanpalvelus kohtaa ihmisen, ja millainen instituutio radiojumalanpalveluksista on syntynyt. Lisäksi pohditaan, miten erilaiset yhteiskunnan ja kirkon murrosvaiheet ovat vaikuttaneet ohjelmasisältöihin. Kirkon suuria muutoksia ovat vaikkapa naispappeuden toteutuminen ja nuorten hengellisen musiikin esiinmarssi, ohjelmapäällikkö Kimmo Saares listaa.

- Radiojumalanpalvelus on joka sunnuntai tuonut suomalaisille mahdollisuuden osallistua jumalanpalvelukseen, olivat he sitten kotona, matkalla tai vaikkapa ulkomailla, Saares muistuttaa.

2016-09-08 14:13:15.0