Jyväskylän Pääsiäinen -taidefestivaali puhutteli yleisöä laadulla ja elämyksellisyydellä

Kapellimestari Eveliina Salonen ja soittajia Sunrise Mass -konsertissa (Kuvaaja: Atte Sauranen)

Jyväskylän seurakunnan perinteikäs pääsiäistapahtuma, Jyväskylän Pääsiäinen, kokosi yli 2300 kaupunkilaista pääsiäisen taiteen äärelle 2.–14.4. Yleisöpalautteessa monitaidefestivaalia kiiteltiin muun muassa huikeasta musiikkitarjonnasta ja voimaannuttavista elämyksistä.

Pääsiäisen konsertit kutsuivat tuttuun tapaan runsaasti musiikin ystäviä Jyväskylän kirkkoihin. Pitkäperjantain tunnelmallinen konsertti Bachin passioiden sävelin täytti Kaupunginkirkon ääriään myöten, ja pääsiäispäivänä esitetty nykysäveltäjä Ola Gjeilon Sunrise Mass kokosi Taulumäen kirkkoon lähes viisisataa kuulijaa.

Kirkkojen lisäksi taidefestivaali luotasi pääsiäisen teemoja tänä keväänä myös sairaala Novassa. Kuva- ja yhteisötaiteilija Ulla Remeksen kahdella eri osastolla järjestetyissä kuvataidetyöpajoissa maalattiin kärsimyksen ja toivon värein, ja tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström toi lempeää liikettä eri puolille sairaalaa.

–  Erilaiset taidemuodot puhuttelevat ihmisiä eri tavoin. Yhdellä suorin tie sieluun kulkee musiikin, ja toisella liikkeen, värien, kuvien tai sanojen kautta. Monitaiteisella festivaalilla haluamme tarjota monia erilaisia tapoja pysähtyä pääsiäisen ydinteemojen äärelle, kertoo Jyväskylän seurakunnan musiikin asiantuntija Maria Sahipakka.

Festivaalin kompaktiin, pääosin maksuttomaan ohjelmaan kuului myös live art -konsertti, lasten taidetapahtuma ja Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin tanssiteos Kuokkalan kirkossa, kirjailijailta esseisti Antti Nylénin seurassa Jyväskylän pääkirjastolla sekä virsilaulutapahtuma ja nuorille suunnattu Hieman erilainen iltarukous Taulumäen kirkossa. Ohjelma huipentui Joseph Haydnin säveltämään ja Jyväskylä Sinfonian, Cantinovum-kuoron ja solistien tulkitsemaan riemukkaaseen Luominen-konserttiin.

Yleisöpalautetta toivotaan edelleen tapahtumakokonaisuuden kehittämiseksi. Palautetta voi antaa sähköisellä palautelomakkeella osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi/palaute.

Fri Apr 21 12:12:00 EEST 2023