Aleppon kellot soivat yli 700 kirkossa ympäri maailman

Ainakin 30 seurakunnassa järjestetään rukoushetkiä rauhan puolesta sekä muita rukouspäivän tapahtumia maanantaina 24.10, jolloin vietetään rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää sekä YK:n päivää.

Kirkkojen kansainvälisen vastuuviikon yhteydessä vietettävä rukouspäivä kutsuu rukoilemaan rauhan ja ihmisoikeuksien puolesta. Tänä vuonna rukouspäivänä kaikuvat myös Aleppon kellot, joita soitetaan maanantaina klo 17 viimeisen kerran.

Monissa kirkoissa kokoonnutaan kuuntelemaan yhdessä Aleppon kelloja ja rukoilemaan sodan uhrien puolesta. Rukoushetkien lisäksi järjestetään esimerkiksi hyväntekeväisyyskonsertteja ja ekumeenisia tapahtumia.

Helsingissä Rautatientorilta klo 17 alkava Save Syria -marssi Syyrian rauhan puolesta päättyy Tuomiokirkon edustalle, jossa osallistujat muodostavat yhdessä jättikokoisen rauhanmerkin. Mukana tapahtumassa ovat muun muassa Kirkko Helsingissä ja Kirkon ulkomaanapu. Tapahtuman järjestävät laaja joukko yksittäisiä kansalaisia sekä rauhan- ja ihmisoikeustyötä tekeviä ammattilaisia.

Kallion seurakunnasta Helsingistä alkunsa saanut Aleppon kellot -ilmiö on levinnyt ympäri kotimaan – ja maailman. Kellot ovat soineet 12.10. alkaen Suomessa ainakin 375 kirkossa. Maailmanlaajuisesti kellojen soittamiseen on osallistunut jo yli 700 kirkkoa. Mukana on kirkkoja ainakin 19 maasta, muun muassa Ruotsista, Iso-Britanniasta, Yhdysvalloista, Etelä-Afrikasta ja Australiasta.

Aleppon kelloja soitetaan päivittäin klo 17. Soittamalla saattokelloja seurakunnat haluavat muistaa Syyrian Aleppon pommituksien uhreja. Tavallisesti hautajaisten yhteydessä kuultavat saattokellot soivat rukouspäivään 24.10. saakka.

Mon Oct 24 09:48:23 EEST 2016