Luterilaiset ja katoliset avaavat reformaation merkkivuoden Lundissa

Reformaation 500-vuotisen historian merkkivuoden vietto käynnistyy uskonpuhdistuksen muistopäivänä tänään 31.10.2016 Ruotsin Lundissa. Luterilaiset ja katoliset viettävät merkkivuotta ensimmäistä kertaa historiassa yhdessä katolisen kirkon ja Luterilaisen Maailmanliiton (LML) järjestämässä tapahtumassa.

Kutsujina ovat katolisesta kirkosta paavi Franciscus ja Luterilaisesta Maailmanliitosta piispa Munib Younan ja pääsihteeri Martin Junge. He pitävät Lundin tuomiokirkossa yhteisen rukouspalveluksen.

Tapahtumassa allekirjoitetaan yhteinen julistus. Sen allekirjoittavat paavi Franciscus ja LML:n presidentti Munib Younan. Lisäksi allekirjoitetaan yhteistyösopimus Luterilaisen Maailmanliiton Maailmanpalvelun ja katolisen Caritas-järjestön välillä. Maailmanpalvelu toimii 25 maassa Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Parhaillaan se auttaa yli 2,3 miljoonaa pakolaista maailman kriisikohteissa. Caritas toimii 164 maassa ympäri maailman tehden merkittävää avustustyötä kärsivien ja puutteenalaisten ihmisten parissa.

Lundin tapahtuma rakentuu kolmen teeman ympärille: kiitollisuus, katumus ja sitoutuminen yhteiseen todistukseen. Kiitollisuus nousee Jumalan Sanasta ja siitä, miten se puhuu yhä uudelleen kirkolle ja koko maailmalle. Kiitollisuus nousee myös niistä Jumalan lahjoista, joita luterilaiset ja katoliset tunnistavat toinen toisessaan.

Katumuksen aiheuttaa kirkon jakautuminen. Se on aiheuttanut kärsimystä lukemattomille ihmisille, kun teologisia kiistoja on hyväksikäytetty poliittisiin tarkoitusperiin ja jopa uskonsotiin 1500- ja 1600-lukujen Euroopassa.

Luterilaiset ja katoliset sitoutuvat yhteiseen todistukseen siitä ilosta ja muutosvoimasta, joka on kristillisessä uskossa – etenkin köyhien, syrjäytyneiden ja vainottujen palvelemisessa.

Teemat nousevat esille Lundin katedraalin yhteisessä rukouspalveluksessa sekä allekirjoitettavassa julistuksessa. Kolmas teema – sitoutuminen yhteiseen todistukseen – tulee erityisesti esiin Malmön Areenalla järjestettävässä juhlassa.

Lundin katedraalin rukouspalvelukseen osallistuu katolisen kirkon ja Luterilaisen maailmanliiton kutsumia vieraita eri puolilta maailmaa. Malmön Areenalle odotetaan noin 10 000 osallistujaa.

Luterilaiset ja katoliset ovat lähentyneet toisiaan

Reformaation merkkivuoden yhteinen avaaminen luterilaisten ja katolisten kesken on konkreettinen osoitus siitä, miten paljon kirkot ovat lähentyneet toisiaan viimeisten vuosikymmenten aikana. Konfliktit on haluttu jättää taakse ja vuoropuhelu jatkuu.

Keskinäisen vuoropuhelun tärkein hedelmä on vuonna 1999 allekirjoitettu Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista. Julistuksessa kirkot esittävät yhteisen kristillisen käsityksensä vanhurskauttamisopista eli miten ihminen pelastuu.

Vuonna 2013 julkistettiin yhteinen raportti Vastakkainasettelusta yhteyteen. Raportin mukaan luterilaiset ja roomalaiskatoliset viettävät yhdessä reformaation muistoa 2017. Sitä valmisteli kansainvälinen luterilais-roomalaiskatolinen ykseyskomissio. Raportissa annetaan myös ekumeenisia toimintaohjeita, joissa tulee esiin yhteinen kutsumus olla evankeliumin asialla.

Lundin katedraalissa pidettävä rukoushetki näkyy kommentoituna ja tekstitettynä TV1:ssä ja Yle Areenassa alkaen klo 15.30. Sama tapahtuma on nähtävissä myös ilman selostusta ja englanninkielisin tekstein Youtube-streamina osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=plkK6zNHP_0Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Yleisötapahtumaa Malmö Arenalla on mahdollista seurata klo 17.45 alkaen livelähetyksenä osoitteessa https://www.svenskakyrkan.se/hope2016/liveLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sosiaalisessa mediassa tapahtumaa voi seurata #togetherinhope

Kirkon tiedotuskeskus

2016-10-31 15:43:08.0