Säynätsalon joulunavaus talkoovoimin

Säynätsalossa astutaan joulukauteen lauantaina 26. marraskuuta paikallisten järjestöjen ja asukkaiden yhdessä kokoaman joulunavaustapahtuman myötä.
IMG-20161103-WA0002_1478503400251_THUMB.jpg

Säynätsalon joulunavaus järjestetään nyt kolmatta kertaa. Ensimmäinen joulutapahtuma oli vuonna 2014 ja silloin tapahtumaa olivat järjestämässä Säynätsalon asukasyhdistys yhdessä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa.

Säynätsalossa on totuttu tekemään asioita talkoilla.  . Ilman asukkaita ei ole yhteisöä eikä ilman asukkaiden aktiivisuutta ole yhteisöllistä toimintaa. Kaupungilta on tapahtumiin saatu vaihtelevasti tukea, mutta tänä talouden hankalana aikana talkootyön osuus on merkittävä.

Asukasyhdistyksen lopetettua toimintansa viime talvena tapahtumaa vie nyt eteenpäin suunnitteluryhmä, joka koostuu pääosin muutamasta säykkiläisestä yhdistyksestä  kuten Säynätsalon taideseura Raita ry, Säynätsalon Martat, Säynätsalo-Seura ja  Säynätsalon alueseurakunta). Suunnitelmien edetessä järjestelyihin on saatu mukaan lisää yhdistyksiä sekä sponsorointiin paikallisia yrityksiä.

Ohjelman runko on pysynyt vuodesta toiseen lähes samana. Tapahtuma jakautuu kolmeen osaan. Toiminnallinen joulutunnelmointi alkaa seurakuntakodilla klo 15 ja Joulumyyjäiset samaan aikaan Juurikkasaaressa, jonne lyhtykulkue lähtee Seurakuntakodilta klo 16.30.

Toiminnallisessa ja pääosin lapsille suunnatussa ohjelmassa seurakuntakodilla keskitytään jouluisen tunnelman etsintään itse tehden ja kokien. Säynätsalon Martat on ottanut hoitaakseen pipariosaston. Martat tekevät taikinan ja lapset saavat käydä leipomassa pipareita, koristella ne ja ottaa mukaansa kotiin.

Säynätsalon taideseura Raita  järjestää seurakuntakodilla joulukoristeaskartelua ja joulusatujen lukua. Raitalaiset ovat hankkineet materiaalit muutamaan jouluaskartelumalliin ja opastavat koristeiden teossa. Toiveena on, että lasten tekemillä koristeilla koristellaan seurakuntasalin kuusi. Jokainen voi tehdä koristeen myös kotiinsa vietäväksi. On myös mahdollista asettua mukavasti satunurkkaan kuuntelemaan joulusatuja ja virittyä sillä tavoin joulun tunnelmaan. Joulumusiikkia seurakuntakodilla soittaa flyygelillä Ella Takkinen.

Askartelun, leivonnan ja satujen kuuntelun jälkeen partiolaiset yhdessä Mannerheimin lastensuojeluliiton osaston kanssa kokoavat porukan lähtövalmiiksi ja Joulupukin johdolla lyhtykulkue vaeltaa kirkonmäeltä mukaan Juurikkasaaren joulumyyjäisiin.

Kulkueen saavuttua perille diakoni Paula Kiviranta lausuu seurakunnan joulutervehdyksen ja lauletaan yhdessä jokin tuttu joululaulu. Joulumyyjäiset, joissa paikalliset yrittäjät, käsityöläiset, yhdistykset ja koululuokat myyvät tuotteitaan pukin konttiin, joulupöytään tai muuten vaan herkutteluun, jatkuvat puoli kuuteen saakka. Juhlatalo Juurikkasaaressa on myös mahdollisuus pikkujouluruokailuun klo 18:sta eteenpäin. Siitä tiedustelut Juhlatalon isännältä.

Joulun tunnelma koostuu monesta eri asiasta ja siihen liittyy eri ihmisten erilaisia odotuksia ja toiveita. Näitä me olemme tässä suunnitteluryhmässä yrittäneet mahdollisimman laajasti kartoittaa ja myös tässä joulunavaustapahtumassa täyttää ja toteuttaa. Toivomme kovasti, että säykkiläiset ja muutkin lähtevät runsain joukoin tapahtumaan mukaan.

Mon Nov 07 10:26:45 EET 2016