Seurakunta soi Palokan kulttuuripäivillä

Palokan kulttuuriviikon ohjelma on koottu pääosin paikallisin voimin niin että esiintyjistä suurin osa on ollut Palokassa toimivia muusikkoja, musiikkiryhmiä ja muita esiintyjiä. Kulttuuriviikko alkaa 15.11.

Palokan alueseurakunta on ollut kulttuuripäivien toteutuksessa keskeinen toimija. Tällä kertaa seurakunta järjestää lapsille tarkoitetun musiikkisadun keskiviikkona 16.11. klo 9 ja 10  sekä kansanmusiikkimessun klo 17.30 Palokan kirkossa. Näihin tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Torstaina 17.11. klo 18 on kirkossa OP-kvartetin konsertti, jossa esiintyvät Touko Niininen, viulu, Heikki Niininen, viulu, Elias Niininen, alttoviulu ja Juhani Partanen, sello. Laulusolisteina kuullaan Marianne Mäenpäätä ja Heikki Niinistä. Konsertin ohjelma 10 euroa Palokan musiikkityölle.

Kulttuuripäivien avaus on tiistaina 15.11. klo 17 Palokan kirjastossa.

Tilaisuudessa esiintyvät palokkalaiset nuoret harmonikkataiteilijat Kalle ja Mikko Makkonen, joilla on tällä kertaa ohjelmistossa Lasse Pihlajamaan musiikkia hänen syntymänsä 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Paikalla on musisoimassa myös Juha Lauttamuksen johtama barokkiyhtye.

Tässä tilaisuudessa julkistetaan ja jaetaan kaksi palokkalaista tunnustusta. Lions Club Palokka valitsee vuoden palokkalaisen, joka on nyt järjestyksessä 24. Ensimmäinen vuoden palokkalainen on valittu vuonna 1983. Toinen tunnustus on Palokka-lehden jakama Palokan kulttuurin kulmakivi, joka jaettiin viime vuonna ensimmäisen kerran ja sen sai muusikko, musiikin opettaja Juha Lauttamus. Tunnustus annetaan henkilölle tai yhteisölle, jolla on omaa kulttuuritoimintaa, joka on edistänyt Palokan seudun kulttuurista toimintaa, harrastusta, osaamista tai osallistumista, asuinalueen viihtyisyyttä tai palokkalaisten yhteisöllisyyttä tai joka on tehnyt Palokkaa tunnetuksi.

Palkinnon saajan valitsee lehden kulloinkin nimeämä henkilö harkintaansa perustuen. Vuoden 2016 saajan valitsee ja julkistaa Jyväskylän kansalaisopiston rehtori, filosofian tohtori Sini Louhivuori.

Avajaisten jälkeen tiistaina 15.11. klo 18 ohjelma jatkuu kirjastossa Tulien koti –runoesityksellä. Se on Camp-ryhmän runodialogi, joka koostuu arabialaisista ja suomalaisista runoista ja lauluista. Ne kertovat unelmista, ystävyydestä ja rakkaudesta. Esityskielet on suomi, arabia ja englanti. Esityksen on ohjannut Kirsti Becker ja sitä on esitetty Jyväskylässä useissa paikoissa, ml. kouluissa.

Päivien musiikkitarjontaan sisältyy myös Lauri Kahilaisen muistokonsertti Pelimannitalolla tiistaina 15.11. klo 18, Karin Parhaiden ”Muistojen bulevardi” 18.11. klo 13 Palokan kirjastossa ja Musiikkikoulu Piacellon 10-vuotisjuhlakonsertti Pelimannitalolla sunnuntaina 20.11. klo 13.00.

Skiffle-orkesteri ja Ukulele-orkesteri konsertoivat torstaina 17.11. klo 18.30 Ritoniityn palvelukodissa, Näsintie 3. Konsertti on avoin kaikille kiinnostuneille.

Nuorille on tarjolla nuorisobändin akustista soittoa perjantai-iltana 18.11. klo 19 nuorisotiloissa.

Kaupungin kulttuuripalvelut tarjoaa lapsille Teatteri Capellen Grimalden lähde -nukketeatteri-esityksen Palokan kirjastossa torstaina 17.11. klo 9.30. Lauantaina perheet pääsevät etsimään valoa leikkien, liikkuen, tutkien ja askarrellen Palokan koulun ruokalassa. Tilaisuuden järjestää MLL:n Palokan paikallisyhdistys yhteistyössä Jyväskylän kristillisen opiston lastenohjaajaopiskelijoiden kanssa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kulttuuripäivien kirjailijavieras Pirjo Hassinen kertoo tuotannostaan torstaina 17.11. klo 18 Palokan kirjastossa.

Monitori ry esittäytyy torstaina 17.11. klo 16 - 19 ja perjantaina 18.11. klo 12 - 14.30 Palokan kirjaston Hiljassa. Kuvallisesta viestinnästä, valo- ja videokuvauksesta ja tallentamisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita tutustumaan yhdistyksen toimintaan. Palokka-Seura puolestaan toivoo tapaavansa aktiivisia palokkalaisia perjantaina 18.11. klo 11 - 13 kirjastossa.

Palokka-Seura osallistuu Suomi 100 –juhlavuoteen julkaisemalla vuoden 2017 seinäkalenterin, jonka kuvat ovat Palokasta ja tekstit kertovat itsenäisyyden vuosikymmenien tärkeimmät tapahtumat Suomessa ja Palokassa. Kalenteri ilmestyy marraskuun aikana ja on myynnissä kulttuuripäivien tilaisuuksissa, mikäli se ehtii valmistua siihen mennessä.

2016-11-07 12:39:12.0