Kirkon Ulkomaanapu jakaa ruokapaketteja ja tukee koulutusta Haitissa

Kirkon Ulkomaanapu on jakanut tähän mennessä yli 2 000 ruokapakettia hirmumyrskyn tuhoista kärsineille ihmisille. Haitiin kuukausi sitten iskenyt hurrikaani Matthew aiheutti kovan ruokapulan köyhässä maassa.

Matthew iski Haitiin erityisen huonoon aikaan, koska sadonkorjuuaika oli juuri tulossa. YK:n arvion mukaan sateet ja tulvat veivät mukanaan 80–100 prosenttia hirmumyrskyn koettelemien alueiden sadosta.

- Kun veimme avustuskuljetusta syrjäiselle alueelle, matkan varrella ihmiset pyysivät jakamaan apua heillekin, kertoo Kirkon Ulkomaanavun humanitaarisen avun asiantuntija Sonja Hemberg. Hän kävi Haitissa lokakuussa.

- Apu menee eniten kärsineille alueille. Koska olemme olleet alusta asti paikan päällä, olemme voineet hyödyntää YK:n saattueita ja helikoptereita, Hemberg sanoo.

Ulkomaanavun ruokapakkauksissa on 10 kiloa riisiä, puoli kiloa ruokaöljyä, 2 kiloa papuja, suolaa ja tomattipyreetä. Sisältö riittää viiden hengen perheelle viikoksi.

Avusta on tähän mennessä hyötynyt kymmenen tuhatta ihmistä. Avustuskuljetuksiin on osallistunut Ulkomaanavun saksalainen sisarjärjestö Diakonie Katastrofenhilfe, joka on jakanut suojia asuntojen paikkaamiseksi sekä hygieniatarvikkeita.

Sonja Hembergin mukaan avun tarve Haitissa todennäköisesti vain kasvaa lähikuukausina.

YK: mukaan 1,4 miljoonaa ihmistä on hätäavun tarpeessa. Yli 100 000 alle viisivuotiaalla lapsella on aliravitsemusriski ja 175 000 on menettänyt kotinsa. Haiti on läntisen pallonpuoliskon köyhin maa.

Satojen ja kotien lisäksi on tuhoutunut myös koulurakennuksia. Koulut ovat pian avautumassa uudelleen, mutta YK ja paikallisviranomaiset arvioivat, että 116 000 lasta ei pääse kouluun.

Ulkomaanavun Haitiin rakentamat 23 koulua ja yksi opettajakeskus selvisivät hirmumyrskystä lähes vaurioitta. Maanvyörymä mursi Epiphaniessa sijainneen koulun ulkopuolisen muurin. Muuri saadaan korjattu lähikuukausina.

Ruoka-avun lisäksi Ulkomaanapu aikoo tukea koulutusta korjaamalla koulurakennuksia, jakamalla koulutarvikkeita sekä antamalla psykososiaalista tukea opettajille ja oppilaille.

2016-11-10 16:20:45.0