Vuoden pappi on vanhusten asialla

Helsinkiläinen sairaalapastori Merja Hållfast on vanhusten avohoidon projektityöntekijänä toimiessaan luonut yhteistyömalleja ja verkostoja avohoidon, kotisairaalan sekä paikallisseurakuntien kesken.

Suomen kirkon pappisliiton hallitus on valinnut Vuoden papiksi 2016 sairaalapastori Merja Hållfastin Helsingistä. Valinta julkistettiin Pappisliiton syysvaltuuston iltajuhlassa 14.11. Helsingissä.

Valinnan perusteluissa todetaan, että Merja Hållfast on vanhusten avohoidon projektityöntekijänä toimiessaan luonut yhteistyömalleja ja verkostoja avohoidon, kotisairaalan sekä paikallisseurakuntien kesken.

Hän on myös aloittanut Helsingissä saattohoidon vapaaehtoisten koulutuksen. Vapaaehtoiset ovat sijoittuneet kotisairaalaan, saattohoito-osastoille sekä ympärivuorokautisiin hoivayksiköihin. Projektin aikana on koulutettu vapaaehtoisia, seurakuntien ja kaupungin työntekijöitä muistisairaan kohtaamisessa ja hartauksien pitämisessä sekä kuolevan potilaan kokonaisvaltaisen hoidon kysymyksissä, kuten hengellisiin tarpeisiin vastaamisessa.

Yhä huonokuntoisempia vanhuksia asuu kotona

Merja Hållfast kantaa huolta vanhusten tilanteesta, kun terveydenhuollon ja erityisesti vanhustenhoidon palvelurakenneuudistuksen seurauksena yhä enemmän yhä huonokuntoisempia vanhuksia asuu kotona myös Helsingissä. Hän on työskennellyt viimeiset neljä vuotta projektissa Muut kaikki hylkää. Yhteisen seurakuntatyön ja seurakuntien mahdollisuudet vanhusten avohoidon ja kotisairaalan asiakkaiden henkisiin ja hengellisiin tarpeisiin vastaamisessa.

”Kotisairaalassa ja kotihoidossa hoidetaan yhä enemmän myös saattohoitopotilaita. Muuttunut tilanne herättää kysymyksen, miten henkinen ja hengellinen apu ja tuki tavoittaa nämä ihmiset, joita aiemmin voitiin lähestyä kootusti eri hoitoyksiköissä. Projekti syntyi pyrkimyksestä selvittää ja löytää keinoja tähän haasteeseen vastaamiseksi”, Hållfast kertoo.

Hänen mukaansa projektin lähtökohta on ollut liittyminen jo olemassa oleviin verkostoihin. Yhteistyötä on katsottu eri osapuolten näkökulmasta sisältäpäin. Näin on ollut mahdollisuus tutustua vanhustyön kenttään laajasti ruohonjuuritasolla ja saada realistista kuvaa kentän arkipäivästä.

Vuoden pappi on syntynyt Janakkalassa vuonna 1955. Hän on valmistunut Helsingin yliopiston teologisesta tiedekunnasta 1995 ja vihitty papiksi Helsingissä vuonna 1998. Hän on toiminut Helsingin seurakuntayhtymän sairaalapappina vuodesta 2002 alkaen, josta viimeiset neljä vuotta Muut kaikki hylkää –projektin parissa. Sitä ennen hän työskenteli vt. sairaalateologina ja sairaalapappina Vantaan ja Helsingin seurakuntayhtymissä vuosina 1996-2001.

Mon Nov 14 19:30:01 EET 2016