Kirkkovaltuuston päätöksiä

Reimari sinetöitiin seurakunnan ykkösvaihtoehdoksi

Jyväskylän seurakunnan kirkkovaltuusto päätti käynnistää selvitykset toimitilojen sijoittamiseksi uuteen Reimarin kiinteistöön. Kirkkovaltuusto piti maanantaina ylimääräisen kokouksen, koska lokakuun valtuuston kokouksessa tapahtui muotovirhe. Kaikki kokousasiat piti siten käsitellä uudelleen.

Valtuusto päätti, että tilojen vuokraaminen tai ostaminen Valtiontalon naapuriin nousevasta Reimarista on seurakunnan tilaratkaisuille ensisijainen vaihtoehto. Kiinteistö Oy Reimariin sijoittuisivat Keskustan alueseurakunnan, yhteisen seurakuntapalvelun ja hallinnon tilat.

Samassa yhteydessä kirkkovaltuusto päätti Vanhan pappilan hankesuunnittelun käynnistämisestä siten, että pappila saneerattaisiin nykyisessä laajuudessaan. Myös tekniset edellytykset Kaupunginkirkon kryptan rakentamiselle ja kirkkosalin teknisille muutoksille selvitetään.

Valtuusto teki päätöksensä äänestysten jälkeen. Pertti Reinikainen esitti ensin Tuulikki Väliniemen kannattamana asian palauttamista valmisteluun. Palautusesitys kaatui kuitenkin äänestyksessä lukemin 26-11. Matti Björk äänesti tyhjää.

Keskustelun edetessä Tuulikki Väliniemi teki Hilkka Illmanin kannattamana esityksen asian valmistelun jatkamisesta siten, että käytetään seurakunnan olemassa olevia kiinteistöjä. Se puolestaan kaatui äänin 26-10. Matti Björk ja Raija Sipinen äänestivät tyhjää.

Kirkollisveroprosentti pysyy ennallaan

Jyväskylän seurakunnan kirkollisveroprosentti säilyy nykyisellään, 1,45:ssä. Kirkkovaltuusto päätti asiasta maanantaina pitämässään ylimääräisessä kokouksessa.

Ellei taloutta pystytä tasapainottamaan, seurakunnan kokonaistulos jää nyt vahvistetulla veroprosentilla noin 2,6 miljoonaa euroa alijäämäiseksi vuosina 2017-19. Alijäämässä ei ole huomioitu mahdollisia investoinneista syntyviä kustannuksia tai satunnaisia tuottoja.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-11-14 19:19:51.0