300 vuotta kirkkokuorolaulua Jyvässeudulla

1597540_Palokan kirkkokuoro 1936 (nettikuva)_M.jpg

Kolme sata vuotta täyttänyttä kirkkokuoroa eli Jämsän, Laukaan ja Palokan kirkkokuorot johtajinaan Marko Kupari, Jouni Vaaja ja Pertti Tahkola esiintyvät yhteiskonsertissa Taulumäen kirkossa su 3.5. klo 14. Urkurina toimii Jukka Hassinen.

Konsertissa kuullaan perinteistä kirkkokuoromusiikkia, mutta myös uudempaa musiikkia, kuten Laukaan kanttori Jouni Vaajan sovittamia hengellisiä lauluja. Urkuri Jukka Hassinen soittaa Jean Sibeliuksen orkesterille säveltämän sävelrunon Finlandia uruille sovitettuna. Loppupuolella sävelrunoa kirkkokuorot laulavat nk. Finlandia-hymnin.
Konserttiin on vapaa pääsy.

Jämsässä kirkkokuoro on vaikuttanut paikkakunnalla jo vuodesta 1913 alkaen. Aluksi toiminta oli hajautettua eli eri kyläkunnilla oli omia harjoituksia. Tarvittaessa pidettiin yhteisharjoituksia esiintymisiä varten. Laukaan kirkkokuoro sai alkunsa syksyllä 1914, kun kunnanlääkärinä Laukaassa toimineen Viljo Rantasalon aloitteesta perustettiin laulukuoro Laukaan kirkonkylälle.  Hengellisen kuoron Jyväskylän Taulumäelle perusti kanttori M.V. Sipponen vuonna 1915. Kuoro kasvoi nopeasti ja pian sen vahvuus ylitti 100 laulajan rajan. Tänä vuonna 100 vuotta täyttävä Palokan kirkkokuoro (ent. Jyväskylän maaseurakunnan kirkkokuoro) juhlii pyöreitään 15.11.

Kuorot ovat pitkästä historiastaan huolimatta vireitä, seurakunnan elämää musiikilla rikastuttavia toimijoita. Kuorojen ohjelmisto on varsin laaja ulottuen perinteisestä kuorokirjallisuudesta uudempaan hengelliseen musiikkiin. Jumalanpalvelusten lisäksi kuorot järjestävät konsertteja ja matkoja. Kuorotoimintaan osallistuvat pitkälti yli 10 000 laulajaa ovat yhä tänä päivänä aktiivisia kirkon vapaaehtoistoimijoita.

Kuva: Palokan kirkkokuoro (ent. Jyväskylän maaseurakunnan kirkkokuoro) vuonna 1936

Tue Apr 28 11:00:00 EEST 2015