Twiitit synnyttävät yhteisötaideteoksen somessa

Yhteisötaideteos Liina kutsuu pohtimaan katumusta ja toivoa. Mitä tekisit elämässäsi toisin – mitä kohti pyrit? Näitä kysymyksiä voit jakaa Twitterissä ja osallistua samalla yhteisötaidetokseen, jonka ensimmäinen osaa valmistuu Twitterissä ja toinen osa kirkkopäivillä Kouvolassa. Hashtagit eli aihetunnukset ovat #nyttekisintoisin, #tätäkohti ja #tätätoivon.

Yhteisötaideteos Liina kutsuu pohtimaan katumusta ja toivoa. Mitä kadut ja mitä toivot?  Mitä tekisit elämässäsi toisin – mikä kaduttaa? Entä mitä toivot nyt, mikä unelma kantaa? Mitä kohti kuljet, mikä päämäärä tuntuu tavoittelemisen arvoiselta?
Kirkkopäivillä ensimmäistä kertaa tehtävä yhteisötaideteoksen ensimmäinen osio  valmistuu  sosiaalisessa mediassa. Jokainen voi osallistua siihen hashtageilla eli aihetunnuksilla #nyttekisintoisin, #tätäkohti ja #tätätoivon.
Twitterissä jaetut päivitykset avaavat keskustelun, joka jatkuu paikan päällä Kouvolan Kirkkopäivillä 23.5.  Aikaa pohdinnan jakamiselle Twitterissä on Kirkkopäivien loppuun saakka eli sunnuntaihin 24.5. saakka.

Yhteisötaideteos Liina on Ulla Remeksen ja Tero Annanollin suunnittelema ja ohjaama kokonaisuus. Teemat päätyivät kuva- ja yhteisötaiteilijakaksikon yhteisötaiteeseen, koska Kirkkopäivät järjestetään vuosi sitten koulupalon kokeneessa kaupungissa.
Koulunsa menettäneet oppilaat myös osallistuvat teokseen opettajansa Antti Arposen johdolla.
Nyt tekisin toisin -teema kannustaa myöntämään virheet ja epäonnistumiset ja tunnustamaan muutoksen tarpeen, ehkä armon kaipuun. Tätä kohti ja Tätä toivon -teemat kannustavat löytämään tavoitteita, toiveita, päämääriä, unelmia ja ehkä sitoutumaankin niihin.

Liinan kokoajat, kuopiolainen kuvataiteilija, TM Ulla Remes ja helsinkiläinen kuvataiteilija, TaM Tero Annanolli ovat yhteisötaiteilijoina olleet mukana Helsingin designpääkaupunkihankkeessa, Turun kulttuuripääkaupunkihankkeessa ja Helsingin Taiteiden yössä sekä Kansallisteatterin Globen uupuneet -projektissa. Molemmilla on takanaan kansainvälistä näyttelytoimintaa ja viidentoista vuoden taiteilijan ura.

Mon May 04 12:31:40 EEST 2015