Perheet juhlivat päiväkerhojen 70-vuotisuutta

Turkulainen perheenäiti halusi seurakuntaan toimintaa lapsille. Siitä alkoivat päiväkerhot 70 vuotta sitten. Leikki on kerhoissa kunniassaan.
1698268_Jyskän päiväkerhon kännykät_THUMB.jpg

Leikki on ykkösasia seurakunnan päiväkerhoissa, tarkoituksella.

– Tekniikka on tullut lasten elämään. Lapset ovat taitavia iPadiensa kanssa, mutta me tarjoamme vaihtoehtoista touhua. Haluamme tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä vapaan leikin avulla. Lapset keksivät leikkinsä itse, kertoo lastenohjaaja Aila Verronen Jyskän päiväkerhosta.
Verrosella on takanaan 29 vuotta kerhotädin työtä.
Päiväkerhojen uskontokasvatus on matalan profiilin meininkiä.
– Elämme arjen kristillisyyttä, johon kuuluvat niin toisten kunnioittaminen kuin ruokarukoukset.

Lasten leikit ja kerhotoiminta ovat toki muuttuneet vuosikymmenten myötä. Sitä kuvastavat muun muassa älykännykkät, jotka ovat Verrosen mukaan kovassa käytössä Jyskässä. Verronen on askarrellut kännykät itse liimaamalla sopivan kokoisille puupalikoille kuvia kännykkämainoksista.
Verronen on paitsi kerhotäti myös kerhomummo, kun aikuistuneet kerholapset ovat tuoneet omia lapsiaan kirkon kerhoon. Yksi entisistä kerholapsista, Emilia Virtanen, on lastenohjaajana Tikkakoskella.
Virtanen kiittelee sitä, että kerhossa kaikki leikkivät kaikkien kanssa, syrjintää ja kiusaamista ei ollut.
Virtasen mukaan päiväkerhojen lapsiryhmät ovat nyt pienempiä kuin hänen kerhoaikanaan. Se on hyvä niin lasten kuin kerhotätien kannalta. Kerhojen toimintatavat ovat toki muuttuneet, mutta tärkeimmät asiat ovat säilyneet.
– Lapsen kohtaaminen, samoin se, että kerhossa on hyvä ilmapiiri, jossa jokainen saa olla oma itsensä. Ja kerhotädit ovat tuttuja ja turvallisia, heidän sykkyynsä on kiva kiivetä.

Evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäinen päiväkerho aloitti toimintansa Turun tuomiokirkkoseurakunnassa syksyllä 1945. Aloitteen kerhosta teki äiti, joka toivoi virikkeellistä arkitoimintaa lapsille seurakunnassa. Kerho oli ensimmäinen arkisin kokoontuva kirkon varhaiskasvatuksen muoto Suomessa. Päiväkerho levisi nopeasti, ja vuosikymmenien aikana jopa sadattuhannet lapset eri puolilla Suomea ovat osallistuneet päiväkerhoon. Jyväskylässä päiväkerhoja on järjestetty 51 vuotta

Jyväskylässä päiväkerhojen juhlaa vietetään Laajavuoren kesäteatterissa helluntaina 24.5. klo 16.
Juhlassa esiintyy Pekka Laukkarinen Trio. Ennen konserttia on toiminnallinen raamatunkertomus. Juontajina juhlassa ovat Anne ja Enna. Juhlaan kutsutaan mukaan kaikkia lapsiperheitä sekä eläkkeelle jääneitä ja pois lähteneitä lapsityöntekijöitä.

2015-05-12 14:44:23.0