Eutanasia puhuttaa Tuonen tuvassa

Kansalaisaloite eutanasiasta eli armokuolemasta etenee eduskuntaan. Keskustelu eutanasiasta käy vilkkaana. Nyt pääset sanomaan sanasi aiheesta Tuonen tuvassa.

Yli  50 000 allekirjoittajaa esittää kansalaisaloitteessa, että eduskunta ryhtyy lainvalmistelutoimenpiteisiin eutanasialain säätämiseksi ja eutanasian laillistamiseksi Suomessa.

– Kun on käytetty loppuun lääketieteelliset kivunlievittämisen keinot ja kärsivät kanssaihmisemme haluavat omasta vapaasta tahdostaan ja oman vakaan päätöksen mukaan kuolinapua, eutanasia merkitsee heille sanamukaisesti hyvää kuolemaa, aloitteen käynnistäjät perustelevat.

Evankelisluterilainen kirkko puolestaan suosittelee kannantotossan saattohoidon ja palliatiivisen hoidon kehittämistä. Kristillisen uskon mukaan ihmisellä on Jumalan kuvana erityinen arvo. Syntymisen ja kuolemisen valtakirja ei ole ihmisen hallussa.

Sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE on tehnyt kannanoton ihmisarvosta, saattohoidosta ja eutanasiasta vuonna 2011. Kirkon asiantuntija on ollut mukana laatimassa kannanottoa. Neuvottelukunnan käsityksen mukaan saattaa olla yksittäisiä tilanteita, joissa ei ole eettistä perustetta täysin poissulkea eutanasian mahdollisuutta.

Tuonen tupa lauantaina 21.1. klo 14–16 Vanha pappila, Vapaudenkatu 26. Teemana eutanasia.

Tue Jan 03 12:50:01 EET 2017