Yksin viimeisellä matkalla

kaupunginkirjastollla on nähtävissä valokuvaaja Trond H. Trosdahlin kuvaessee, joka esittelee 14 tarinaa yksinäisyydestä.
Olemme kaikki jossain vaiheessa yksinäisiä. Jotkut enemmän kuin muut. Syistä, joita ei tiedetä, ihmiset elävät eristäytyneenä yhteiskunnasta. Honkanummen hautausmaalla Vantaalla haudataan keskimäärin joka viikko vainaja ilman saattajia.
Valokuvaaja Trond H. Trosdahlin kuvaessee esittelee 14 tarinaa yksinäisyydestä. Kuvat kertovat kronologisen tarinan viimeisestä matkasta. Jokaisessa kuvissa näkyvistä arkuista lepää eri vainaja. Jokainen heistä yhtä yksinäisellä matkalla.

”Asumme varsinkin kaupungeissa tiiviimmin kuin koskaan aikaisemmin ja samaan aikaan entistä eristäytyneimpinä toisistamme. Näyttely on yksi näkökulma tarkastella elämäntapaamme. Helsingissä haudataan keskimäärin joka viikko vainaja ilman, että perhettä tai sukulaisia osallistuu hautajaisiin”, Trosdahl kertoo.

Trosdahl on työskennellyt kuvaesseen parissa kuvaten yli vuoden ajan Honkanummen hautausmaalla hautajaisia, joihin ei ole saapunut yhtään saattajaa.

”Surullisinta minusta hautajaisissa on ollut se, että nämä yksinäiset ihmiset katoavat kuoltuaan täysin. He eivät saa hautakiveä, ristiä tai edes nimikylttiä yhteishaudalle”, Trosdahl sanoo.

Mitä yhteiskuntamme instituutiot sekä me yksityishenkilöinä voisimme tehdä, jotta kukaan ei tulisi haudatuksi niin, että paikalla ei ole ketään sanomassa hyvästejä? Mitä jokainen meistä voisi tehdä?"

Näyttely on ollut esillä Helsingin Hakaniemessä galleria Kioskissa, Turussa Henrikinseurakunnan seurakuntatalolla sekä Helsingissä Oulunkylän seurakuntatalolla.

Kaupunginkirjaston näyttely on avoinna 2.6.-27.6.

2015-05-27 09:36:57.0