Apostoli Paavali kirkkomusiikkidraamassa

Jyväskylän Kansalaisopiston oopperaluokan esitys vie yleisön musiikin ja draaman keinoin aikamatkalle kristillisen kirkon ensimmäiselle vuosisadalle Roomaan Paavalin ja muiden alkukristittyjen pariin.
1794316_paavali_jyvaskyla_L.jpg

Jyväskylän Kansalaisopiston oopperaluokka on vuosittain valmistanut esityksen, johon opintokausi huipentuu. Vuosien saatossa oopperaluokka on esittänyt yksittäisiä kohtauksia tunnetuista oopperoista ja jopa kokonaisia oopperoita. Useimmilla oopperaluokan laulajista on takanaan monivuotinen oopperaharrastus tai muilla musiikin aloilla hankittuja kokemuksia tai jopa ammatti.

Paavali Tarsolainen oli alkujaan farisealainen rabbi, joka osallistui kristittyjen vainoamiseen, mutta koettuaan ihmeen ja käännyttyään kristityksi hänestä tuli uuden uskonnon vaikutusvaltaisin puolestapuhuja. Myös vankeusaikanaan Roomassa Paavali nautti monista etuoikeuksista ja hänen oli mahdollista elää vartioituna hyvin normaalia elämää vuokra-asunnossaan, jossa vieraili lukuisasti alkukristittyjä. Samaan aikaan Paavali oli aktiivinen kirjoitustöissään. Noina vuosina syntyivät monet paimenkirjeet eri alkuseurakunnille.

Oopperaluokan tämänkeväinen esitys vie yleisön musiikin ja draaman keinoin aikamatkalle kristillisen kirkon ensimmäiselle vuosisadalle Roomaan Paavalin ja muiden alkukristittyjen pariin.

Tarinan on Irma Mäkisen näytelmästä ”Paavali – vapaa ja vangittu” oopperaluokalle dramatisoinut Jussi Tapola ja säveltänyt sekä ohjannut Jukka Saarman. Toteutuksessa yhteistyökumppaneina ovat toimineet alueen seurakunnat. Kesto on n. 45 minuuttia ja esityksiin on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Taulumäen kirkko 6.6.2015 klo 18
Kortepohjan kirkko 13.6.2015 klo 18