Pakolaisleirillä löytyi hommia shakkivalmentajalle

34-vuotias Muhammad työskenteli Syyriassa liikunnanopettajana. Nyt hän opettaa shakkia lapsille ja nuorille Kirkon Ulkomaanavun toimintapisteessä Za’atarin pakolaisleirillä Jordaniassa. Vakava loukkaantuminen vei nuoren miehen Syyriasta Jordaniaan.
Yhteisvastuu MuhammadJaAmal_THUMB.jpg

− Olen kotoisin Daraan alueelta Jordanian rajan pinnasta. Aluetta yritettiin vallata ja hyväkuntoisena miehenä olisin päässyt pakoon. Olin jo lähdössä, mutta huomasin naapurissani asuvan naisen ja hänen lastensa tarvitsevan apua. Yhtäkkiä tankki kääntyi kohti taloamme. Näin seinässä olevasta reiästä punaista valoa ja sitten kaikki oli mustaa, Muhammad kertoo ja muistaa ennättäneensä ajatella, että hänen elämänsä oli nyt tässä.

− Heräsin sairaalassa, missä olin kaiken kaikkiaan puolen vuoden ajan. Minut oli kaivettu raunioista, jossa olin maannut sisuskalut ulkona ruumiistani lähes vuorokauden ajan. Vaikka olin elossa, pyörätuoliin joutuminen oli järkytys.

Muhammad pääsi kuntoutukseen ja sinnitteli itsensä jälleen jaloilleen. – Enää minulla ei ole niin paljon energiaa, mutta tämä on kohtaloni. Vaikka en enää pysty opettamaan liikuntaa, voin sen sijaan harjoittaa oppilaitteni strategista päättelykykyä ja kärsivällisyyttä shakin avulla. Toisinaan leirissä järjestetään myös shakkiturnauksia, jossa mestarit ja oppilaat ottavat mittaa toisistaan.

Amal − toivo

Muhammad meni naimisiin Za’atarin leirillä. Hänellä on vuoden ikäinen tytär, Amal, joka tarkoittaa toivoa. Tällä hetkellä Muhammad ei kuitenkaan asu yhdessä vaimonsa kanssa, mutta tapaa tytärtään säännöllisesti ja ojentaa tuttipullon tottuneesti tytön käsiin.

− En halunnut lähteä Syyriasta. Muu perheeni on edelleen siellä. Heihin on vaikea saada yhteyttä, Muhammad kertoo totisena. − Kun kuulen heistä, joku on aina kuollut. Aiemmin Muhammad harkitsi myös pakenevansa Eurooppaan, mutta matka Turkista Kreikkaan olisi maksanut 5 000 dollaria. Minulla ei ollut varaa siihen.

Vaikeaan elämäntilanteeseen pakolaisleirillä on vain pitänyt sopeutua. – Meidän on panostettava seuraavan sukupolven tulevaisuuteen, Muhammad sanoo päättäväisesti. Opettajana hän on huolissaan siitä, että nuorilla ei ole tavoitteita. – Poissaoloja on paljon ja 2−3 vuoden tauon jälkeen nuoria on vaikea saada sopeutumaan tavallisiin rutiineihin. Toimettomuus taas aiheuttaa ongelmia nuorten keskuudessa. Jotta heillä olisi tulevaisuus, on tärkeää päästä kouluun, Muhammad jatkaa.

− Parasta työssäni on, kun näen lapsen tai nuoren oppivan uusia taitoja ja hyötyvän niistä.

Teksti Yhteisvastuu/Salla Peltonen
Kuva Syyriassa vakavasti loukkaantunut Muhammad opettaa shakkia lapsille ja nuorille Za’atarin pakolaisleirissä. Kuva: Ville Asikainen.

Yhteisvastuukeräys alkaa sunnuntaina 5.2. Alueseurakunnissa on erilaisia talvi- ja perhetapahtumia keräyksen alkajaisiksi.Vuoden 2017 keräyksen kansainvälisenä esimerkkikohteena olevassa Lähi-Idässä avustustyön painopisteenä Jordaniassa ovat koulutus ja psykososiaalinen tuki noin 12-30-vuotiaille leireillä ja paikallisissa yhteisöissä asuville Syyrian pakolaisille. Israelissa ja Palestiinalaisalueilla tuetaan rauhankasvatustyötä nuorten medialukutaidon sekä ihmisoikeustuntemuksen parantamiseksi. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Tule yhteisvastuukerääjäksi! Ota yhteyttä oman alueseurakuntasi diakoniatyöntekijään tai ilmoittaudu osoitteessa www.vapaaehtoistyo.fi

2017-01-25 14:02:38.0