Luterilaisuuden sydänäänet kuuluvat rukouksessa

piispa Seppo Häkkinen Mikkeli_THUMB.jpeg

Mikkelin piispa Seppo Häkkinen aloittaa Luterilaisuuden sydänääniä –messusarjan Taulumäen kirkossa kynttilänpäivänä. Sarjaan kuuluu seitsemän messua, joissa syvennytään Isä meidän –rukoukseen. Sarja on osa reformaation merkkivuoden tapahtumia.
Seppo Häkkisen aloitussaarnan teema on "Isä meidän joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi."
MessuLinkki avautuu uudessa välilehdessä on Taulumäen kirkossa sunnuntaina 5.2. klo 18.
Messusarjan saarnaajina kuullaan vuoden aikana muun muassa emeritus piispa Eero Huovista, ekoteologi Pauliina Kainulaista ja professori, ”häpeätutkija” Paavo Kettusta.

Maailman kuuluisimmaksi rukoukseksi mainittu Isä meidän –rukous, jonka Jeesus opetti seuraajilleen, sopii hyvin reformaation merkkivuoteen. Martti Luther kirjoitti kirjasen, joka avaa rukouksen teemoja. Lisäksi rukous Lutherin kirjoittamine lyhyine selitysteksteineen on myös Vähä Katekismuksessa, joka on yksi luterilaisuuden tunnustuskirjoja.
Raamatussa Isä meidän –rukous löytyy Uudesta testamentista Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeista.

Ja kuinkas se Jumalan nimi pyhitetään? No Lutherin mukaan näin:
- Kun Jumalan sanaa opetetaan puhtaasti ja selkeästi ja me Jumalan lapsina myös elämme sen mukaan.

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Lutherin selitys Vähä Katekismuksessa
http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html#isameidanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Jan 31 09:40:01 EET 2017