Albinismista kärsivä Julia on yritetty ryöstää monesti

Tansaniassa ihmiset, joilla on albinismi, kokevat monenlaista syrjintää ja varsinkin maaseudulla suoranaista vainoa.

tansania_albiinotytto-juliana-kirkossa_katri-kuusikallio_THUMB.jpg

(Suomen Lähetysseura)

5-vuotias Juliana haluaisi käydä kirkossa isoäitinsä kanssa, mutta elämä kodin seinien ulkopuolella on vaarallista. Hän on albiino ja hänet on yritetty kidnapata jo monta kertaa.

Juliana asuu Shinyangan alueella Luoteis-Tansaniassa, jossa usko noituuteen elää vahvana. Monet uskovat albiinojen ruumiinosien olevan onnea tuottavia taikakaluja. Siksi ihmiset, joilla on albinismi, elävät jatkuvassa vaarassa tulla tapetuksi tai silvotuksi.

Albinismi on geenimuunnos, jonka omaavan ihmisen ihosta ja hiuksista puuttuu väripigmentti. Albinismi on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja erityisesti Tansaniassa huomattavasti yleisempää kuin muualla maailmassa. Ihmiset, joilla on albinismi, kokevat monenlaista syrjintää ja varsinkin maaseudulla suoranaista vainoa.

Kirkko työskentelee uutterasti albinismiin kohdistuvien haitallisten uskomusten muuttamiseksi. Yksi tärkeä keino on kristillinen lähetystyö. Kirkko pyrkii toimimaan Raamatun opin mukaisena esimerkkinä lähimmäisenrakkaudesta, opettamaan oikeaa tietoa albinismista ja ohjaamaan henkiparantajien taidot hyvän tekemiseen.

– Kirkon on tehtävä kovasti työtä, sillä henkimaailmaan eivät tehoa vain lait ja käskyt. Taikauskon tilalle pitää tulla suojeleva yhteisö ja hyvä usko, joka sanoo, että tappaminen on väärin. Tarvitsemme koulutusta, lähetystyötä, vaikuttamistyötä ja ihmisten voimaannuttamista fyysisesti, hengellisesti ja taloudellisesti, sanoo pastori Julia Mutungi.

Tansanian luterilainen kirkko pitää Victoriajärven kaakkoista hiippakuntaa keskeisenä lähetystyön alueena. Väestöstä lähes 90 prosenttia harjoittaa luonnonuskontoa, jossa noituudella on suuri sija.

Turvassa omassa kodissa

Lähetysseura ja kirkko ovat tukeneet myös Shinyangan kaupungissa sijaitsevaa valtion keskusta, joka on tarkoitettu eri tavoin vammaisille lapsille. Suurin osa heistä on kuitenkin albiinolapsia, jotka on tuotu keskukseen turvaan.

Kirkko on remontoinut tiloja, kouluttanut hygienia- ja turvallisuusasioissa sekä järjestänyt keskukseen vapaaehtoisapua. Iso parannus oli uusi ruokailutila, jossa on puuta säästävät hellat. Nyt työ jatkuu vanhempien ja kyläyhteisöjen koulutuksella ja vaikuttamistyöllä, jotta kaikki voisivat elää turvassa ja yhteisönsä hyväksyttyinä jäseninä omassa kodissaan.

Tärkeää on myös se, että lapset voisivat käydä koulua. Tavoitteena on löytää albiinolapsille ja nuorille turvallinen koulu- ja opiskelumahdollisuus. Lähetysseura tukee albiinolasten koulunkäyntiä myös tämän vuoden alussa aloitetulla kummityöllä.

(Kuva: Albiinotyttö Juliana kirkossa./Katri Kuusikallio

Osallistu paastokeräykseen
Tansanian luterilainen kirkko tekee työtä Shinyangan alueella albiinojen auttamiseksi ja albinismiin kohdistuvien haitallisten uskomusten muuttamiseksi. Keinoina ovat kristillinen lähetystyö, koulutus ja vaikuttamistoiminta. Suomen Lähetysseura työskentelee turvatakseen jokaisen oikeuden ihmisarvoiseen ja turvalliseen elämään. Tule mukaan tukemaan tätä työtä ja osallistu Lähetysseuran paastokeräykseen maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2017 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/paastokerays

Liity kummiksi Voit tukea Shinyangan vammaiskeskuksen lasten koulunkäyntiä myös liittymällä kummiksi. Soita numeroon 020 7127 201 tai liity osoitteessa www.suomenlahetysseura.fi/kummit.

2017-02-21 11:09:00.0