Seurakunta teki ostopäätöksen Reimarista

Jyväskylän seurakunta saa uudet toimitilat Kirkkopuiston laidalle kohoavasta Reimarin talosta. Torstaina kokoontunut kirkkovaltuusto päätti hankinnasta napakan keskustelun ja äänestyksen jälkeen.

Keskustelun kuluessa Tuulikki Väliniemi teki Hilkka Illmanin kannattamana esityksen, jonka mukaan seurakunnan tulisi rakentaa omalle maalleen, selvittää olemassa olevien tilojensa kunto, remontoida Keskusseurakuntatalo ja muut mahdolliset säilytettävät kiinteistöt sekä myydä tarpeettomat kiinteistöt. Väliniemen esitys kaatui äänestyksessä selvin luvuin, 29-7.

Kiinteistö Oy Reimarista hankitaan noin 1 600 neliömetrin hallintaan oikeuttavat osakkeet. Kauppahinta on noin 4,8 miljoonaa euroa. Myyjinä ovat Järvi-Suomen Asunnot Oy sekä Royal House Oy.

Seurakunnan käyttöön tulee pääasiallisesti Reimarin kakkoskerros, jossa on runsaat 1 500 neliömetriä. Sen lisäksi seurakunnan hallintaan tulee 62,5 neliömetrin tila ykköskerroksesta, Kilpisenkadun varrelta. Reimariin sijoittuvat muun muassa kirkkoherranvirasto, diakoniatyön asiakastilat sekä nuorisotyön tiloja.

Suunnitelmassa on alustava varaus myös Perheasiain neuvottelukeskukselle ja Lapuan hiippakunnan toimistolle. Kakkoskerros voidaan tarvittaessa jakaa pienempiin kokonaisuuksiin, jotta seurakunnan tilatarpeiden mahdollisesti ajan myötä muuttuessa osa voidaan vuokrata tai myydä.

Kiinteistö Oy Reimarin rakennustöiden on tarkoitus alkaa loppukesästä. Rakennuksen arvioidaan valmistuvan keväällä 2019.

Uusien toimitilojen myötä seurakunnan pitkä evakkotaival päättyy. Muun muassa keskustan alueseurakunta ja kirkkoherranvirasto ovat olleet väistötiloissa vuodesta 2012. Yliopistonkadulla sijaitseva Keskusseurakuntatalo suljettiin tuolloin sisäilmaongelmien vuoksi.

Lisätietoja: kirkkoherra Arto Viitala 0400 540 490 tai hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888

2017-03-09 20:35:58.0