Niityltä tuulee -monologi ylistää viisasta auttajaa

Lausuntataiteilija Maija Piitulainen esittää Katri Taanilan kirjoittaman monologin seniorien kulttuuritapahtumassa ensi sunnuntaina.

Valpuri oli kansannainen, jonka työsarka ulottui lapsenpäästämisestä vainajanpesemiseen.
Valpurin tarinan on kirjoittanut körtti, teologi ja uskonnonopettaja Katri TaanilaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Monologin esittää suolahtelainen lausuntataiteilija Maija Piitulainen.
Valpuri  pitää työtään käsityönä, yhteisönsä konkreettisena palveluna. Vain käsin tehtävän työn kautta luomistyö tulee todeksi.

Kirjailija Katri Taanila oli teologi, hengellinen opettaja ja kirkollinen vaikuttaja. Taanilan monikerroksiset ja näynomaiset tekstit saivat vaikutteita Vanhasta Bibliasta, josta kirjailija eräiden 1950-luvun modernistien tavoin sai kielensä. Taanilalle olivat läheisiä T. S. Eliot, Dostojevski ja Chagall.
Jyväskylässä viimeiset vuotensa asunut Katri Taanila oli  Suomessa kirkkodraaman uranuurtaja, joka edisti kirkollisen teatterin elpymistä. Hänen tuotannossaan on useita kirkkodraaman lajeja, ja teoksia on esitetty monilla paikkakunnilla. Taanila ohjasi itse Suolahden seurakunnan draamaryhmää yli 150 esitykseen. Elämäntyönsä opettajana hän teki Suolahden lukiossa.

Niityltä tuulee -monologin esittää Maija Piitulainen. Seniorien kulttuuritapahtuma Minna Canthin hengessä sunnuntaina 19.2. klo 14 Kortepohjan seurakuntakeskuksessa. Tarjolla lohisoppaa, vapaaehtoinen maksu Yhteisvastuukeräykselle. Päätteeksi messu klo 16 ja kirkkokahvit.

Tue Mar 14 09:11:03 EET 2017