Pääsiäismusiikki soi kärsimystä ja iloa

Jyväskylän Pääsiäisen neljä konserttia kuljettavat paaston ja Kristuksen kärsimyksen seuraamisen kautta pääsiäisen iloon.
Jyväskylän Pääsiäinen 2017 (A5)_M.jpg

Uspenskin Katedraalikuoro vierailee tulevana palmusunnuntaina ensimmäistä kertaa Jyväskylässä. Konserttisarjan perinteisessä ortodoksisen musiikin konsertissa kuullaan mm. viime vuonna edesmenneen Leonid Bashmakovin säveltämää kirkkomusiikkia. Nuorinta ortodoksisen kirkkomusiikin säveltäjäpolvea edustaa myös kuoronjohtajana tunnettu Mikko Sidoroff. Konsertti järjestetään yhteistyössä Jyväskylän ortodoksisen seurakunnan kanssa.

Jyväskylä SinfonianLinkki avautuu uudessa välilehdessä pääsiäiskonsertti on monella tavoin kaksijakoinen: Jyrki Linjaman Suomalainen Stabat mater on tuore teos (2012), jonka aiheena on Marian murhe ristiinnaulitun Poikansa ristin juurella. J.S.Bach hyödyntää pääsiäisoratoriossaan aiemmin muihin yhteyksiin säveltämäänsä musiikkia ja tempaa kuulijansa opetuslasten ja pyhien naisten mukana Kristuksen tyhjälle haudalle.

Kamarikuoro Ihmisen ääni tuo kuultavaksi Dietrich Buxtehuden seitsemästä, riipaisevan kauniista pienestä kantaatista koostuvan sarjan Membra Jesu nostri. Niissä kussakin viivähdetään Kristuksen ristin juurella ja mietiskellään hänen ruumiinosiensa kärsimyksen merkitystä ihmiskunnan pelastukselle: jalat, polvet, kädet, kylki, rinta, sydän ja kasvot.

Elämästä ylösnousemuksen jälkeen laulaa Matti Turunen, nuoremman polven oopperabasso ja Joensuun seurakunnan kanttori. Hän esiintyy yhdessä työtoverinsa, urkuri Tuomas Pyrhösen kanssa. Konsertissa kuullaan tuttuja ja hieman tuntemattomampiakin hengellisiä lauluja sekä monumentaalista urkumusiikkia Kaupunginkirkon uruilla. Turunen on laulanut merkittäviä bassorooleja. Suomen Kansallisoopperassa ja Savonlinnan oopperajuhlilla. Pyrhönen on kysytty urkutaiteilijavieras Keski-Euroopassa, Baltian maissa ja Venäjällä. Hänet tunnetaan myös taitavana improvisoijana.

2017-03-28 15:35:53.0