Reimarin tilojen hankinnasta valitus

Jyväskylän seurakunnan aikeet hankkia tiloja Reimarin talosta ovat poikineet valituksen. Kirkkovaltuuston maaliskuussa päättämästä kaupasta ovat Vaasan hallinto-oikeuteen valittaneet kirkkovaltuuston jäsenet Pertti Reinikainen, Tuulikki Väliniemi, Hilkka Illman sekä Marjatta Hynynen. Valittajat edustavat valtuuston sosialidemokraattista ryhmää.

Kirkkovaltuusto päätti maaliskuussa, että seurakunta ostaa noin 1 600 neliömetrin hallintaan oikeuttavat osakkeet Kirkkopuiston laidalle rakennettavasta Kiinteistö Oy Reimarista. Kauppahinnaksi on sovittu 4,8 miljoonaa euroa. Myyjinä ovat Järvi-Suomen Asunnot Oy sekä Royal House Oy. Reimariin on kaavailtu sijoittuvan muun muassa kirkkoherranvirasto, diakoniatyön asiakastilat sekä nuorisotyön tiloja. Suunnitelmassa on alustava varaus myös Perheasiain neuvottelukeskukselle ja Lapuan hiippakunnan toimistolle.

Nyt tehdyn valituksen mukaan kirkkoneuvostolle ja kirkkovaltuustolle on annettu asian esittelyssä väärää ja harhaanjohtavaa tietoa. Valittajat syyttävät asian valmistelijoita ja esittelijöitä myös salailusta ja toimivallan ylityksistä. Valittajien syytösten mukaan valmistelussa on tehty myös lainvastaisuuksia. Vaasan hallinto-oikeus pyytää asian käsittelyn edetessä seurakunnalta lausuntoa valitukseen. Lausunnon antaa kirkkoneuvosto.

Valitus viivästyttää päätöksen täytäntöönpanoa kuukausilla. Seurakunta on ollut evakossa jo vuosia, kun Keskusseurakuntatalo suljettiin sisäilmaongelmien vuoksi syksyllä 2012.

Lisätietoja: kirkkovaltuuston puheenjohtaja Heikki Tynkkynen 045 671 2791Linkki avautuu uudessa välilehdessä tai hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2017-04-21 11:45:14.0