Ensi vuoden Yhteisvastuukeräys torjuu nälkää ja köyhyyttä

Yhteisvastuu logo uusin pieni.jpg

Yhteisvastuun vuoden 2018 teemana on riittävän ravinnon turvaaminen köyhyydessä eläville ihmisille maailman katastrofialueilla. Suomessa keräyksellä tuetaan ihmisiä, joille arkipäivän ruokamenot ovat kohtuuttoman suuret.

Katastrofialueilla ravinnon puute johtuu muun muassa ilmastonmuutoksen aiheuttamien luonnon ääri-ilmiöiden kuten kuivuuden, myrskyjen ja tulvien lisääntymisestä sekä sodista ja konflikteista, jotka pakottavat ihmiset jättämään omat asuinalueensa, työnsä ja viljelyksensä.

Suomessa ravinnon puutteen ja heikkolaatuisuuden taustalla on usein pitkittynyt köyhyys, jossa pienillä tuloilla sinnittelevät ihmiset joutuvat pakon edessä tekemään valintoja esimerkiksi kalliiden asumiskulujen, terveydenhuollon maksujen ja ruoan välillä.

Keräysvaroista 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon. Varoilla autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä ja turvataan heille muun muassa riittävä ravinnon, välttämättömien perustarvikkeiden ja puhtaan veden saanti sekä mahdollisuus terveydenhoitoon ja majoitukseen. Lapsille ja nuorille pyritään järjestämään mahdollisimman pian paluu kouluun.

Loput 40 prosenttia keräysvaroista käytetään taloudellisesti vaikeassa tilanteessa elävien ihmisten auttamiseen Suomessa Kirkon diakoniarahaston ja seurakuntien kautta.

Diakoniarahastosta myönnetään noin 2 000–4 000 euron suuruisia kertaluontoisia avustuksia esimerkiksi välttämättömiin hankintoihin sairauden, pitkittyneen työttömyyden tai yllättävän elämäntilanteen vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin joutuneille ihmisille.

Seurakunnissa yhteisvastuuvaroin pyritään tuomaan välitöntä helpotusta vähävaraisten ihmisten arkeen esimerkiksi ruoka-avun kautta.

Thu Jun 29 08:45:01 EEST 2017