Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua juhannuksenakin

Kirkon keskusteluavun kysyntä kasvaa vuosittain erityisesti heinäkuussa, kun monet muut auttajatahot sulkevat ovensa lomien ajaksi. Kirkon Palveleva puhelin, netti, chat ja kirje auttavat läpi kesän myös pyhäpäivinä.
2615955_pp_logo_L.jpg

Palveleva puhelin päivystää joka ilta, arkena ja pyhänä, klo 18 alkaen numerossa 01019 0071. Palveleva chat löytyy Kirkko Suomessa -Facebook-sivun kautta ja muutamien seurakuntien omilta verkkosivuilta. Chat päivystää kesällä arkisin klo 14–18. Verkossa apua tarjoava kirjetyyppinen Palveleva netti vastaa lähetettyihin viesteihin muutamassa päivässä.

Kirkon keskusteluavun vanhin kanava, Palveleva puhelin, on säilyttänyt asemansa suosituimpana yhteydenottoväylänä. Maaliskuusta alkaen keskusteluapua on saanut myös perinteikkäästi kirjepostilla.
- Eri kanavista jokainen löytää mieleisensä tavan käydä luottamuksellista keskustelua, toteaa puhelin- ja verkkoauttamisen asiantuntija Titi Gävert Kirkkohallituksesta.

- Moni kirjeellä lähestynyt on ilahtuneena kiittänyt mahdollisuudesta ottaa yhteyttä postitse.
Palveleva kirje -palveluun voi kirjoittaa omista huolistaan kirjeen muodossa. Kirjeet käsitellään luottamuksellisesti, ja kirjepäivystäjä vastaa niihin parin viikon sisällä, jos lähettäjä on liittänyt mukaan oman osoitteensa.
Kirjeet lähetetään osoitteella Palveleva kirje, PL 21, 000131 Helsinki.

Kirkon keskusteluapu on kaikille avoin mahdollisuus keskustella anonyymisti mieltä painavista asioista. Keskusteluavun tarkoitus on tukea yhteydenottajaa kuuntelemalla ja etsimällä yhdessä yhteydenottajan elämäntilanteeseen parhaiten sopivia ratkaisuja. Palveluissa päivystävät kirkon työntekijät ja tehtävään koulutetut vapaaehtoiset ovat vaitiolovelvollisia. Tarjolla on myös ruotsinkielisiä palveluita.

2015-06-17 12:46:25.0