Arkkipiispa haastaa tekoihin ympäristönmuutosta vastaan

Aineellinen hyvinvointimme pohjautuu fossiilisiin polttoaineisiin. Meidän vastuumme on tehdä ilmastonmuutoksen suhteen kaikki, mitä voidaan tehdä, sanoi arkkipiispa Kari Mäkinen tiistaina 11.7. Suomen Lähetysseuran torivartissa Porin SuomiAreenassa.

Arkkipiispa istutti Porin SuomiAreenan tilaisuuden yhteydessä Toivon puun. Pieni viinipuun taimi ja puunistutustempaus liittyvät Lähetysseuran Istuta Toivon puu -kampanjaan, joka kutsuu seurakuntia ja suomalaisia tukemaan puiden istutusta Tansaniassa reformaation juhlavuonna. Samalla kasvatetaan metsä Tansaniaan.

Ilmastonmuutoksesta johtuva kuivuus ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen ovat suuria ongelmia Lähetysseuran kumppanin työssä Tansanian Kishapussa. Tansanian tilanne oli myös arkkipiispalle tuttu:

– Ilmastonmuutos näkyy jo Tansaniassa. Esimerkiksi Kilimanjaro-vuoren huipulla ei juuri enää ole lunta, arkkipiispa Mäkinen kertoi.

Arkkipiispa Mäkinen luovutti puun tilaisuudessa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle kannustamaan Suomea ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Arkkipiispa sanoi puun olevan kannustus koko valtionhallinnolle kompensoida kaikki lentopäästöt.

– Jokainen suomalainen on puun ystävä, ja puunistutus on hyvin suomalaista. Koululaiset istuttavat puita myös osana Suomen satavuotisjuhlaa, ministeri Grahn-Laasonen pohti.

– Suomi on sitoutunut globaaleihin ilmastotavoitteisiin. Euroopan on oltava edelläkävijä. Suomella on  tässä paljon teknologista osaamista ja annettavaa myös kehitysmaissa, ministeri sanoi.

Lähetysseura on itse sitoutunut vähentämään omia hiilidioksidipäästöjään. Se kompensoi työntekijöidensä lentomatkoista aiheutuvat päästöt Kishapun puidenistutushankkeen kautta ilmastovaikutustensa vähentämiseksi. Lähetysseuran ilmastorahastoon on liittynyt myös kirkkohallitus.

Lähetysseuran yhteistyökumppani vastaa puiden istuttamisesta paikallisen yhteisön kanssa. Lähetysseura on myös kouluttanut paikallisia muun muassa kestävässä maanviljelyssä, kestävien energiamuotojen hyödyntämisessä ja sadeveden talteenotossa.

2017-07-11 12:38:14.0