Seitsemän soittoa suvi-illassa

Kesäkonserttisarja tulee taas, ja siinä kuullaan luontokuvia ja musiikkia reformaation alkuajoilta.

Pilvi kämmenellä -konsertissa esiintyvä
Mari Mäntylän ja Kristina Kuusiston  Duo Dryades ilmentää musiikilla suomalaista sielunmaisemaa, joka nauttii impressionistisesta hetkeen pysähtymisestä ja tulisistakin argentiinalaisista sävyistä. Konsertissa
kuullaan mm. Sibeliusta, Debussyä ja Piazzollaa. Lisää kiinnostavuutta konserttiin tuovat duon käyttämät soittimet, joita pääsee harvemmin kuulemaan:
10-kielinen decacorde on kitaran harvinainen muoto, joka tunnetaan tummastasoinnistaan ja vahvasta resonoinnista. Bandoneon on harmonikan pieni sukulainen 1800-luvulta, jolle esimerkiksi Piazzolla sävelsi.

18.7. klo 19 Kaupunginkirkko

Tanssia sateessa -konsertissa 3S-Trio esittää suomalaista nykymusiikkia huilulla, oboella ja pianolla. 3S-Trion takaa löytyvät jyväskyläläinen oboisti Sirpa Berg, saksalainen huilisti Sabine Laakso ja sveitsiläinen pianisti Susanne Schelhorn. Trion konsertit ovat tulleet tunnetuksimusiikista, johon liittyvät suuret tunteet, huumori sekä uuden ja tutun yhdistäminen. Tunnelmallisessa konsertissa päästään kuulemaan
mm. suoraan 3S-Triolle sävelletyt teokset Jukka-Pekka Lehdolta ja Matti Laukkaselta.
25.7. klo 19 Taulumäen kirkko

Reformaation alkuajoilta -konsertissa lavalle nousee nuorista ammattilaisista koostuva vanhan musiikin yhtye Un’altra ondata. Yhtye on erikoistunut 1600-luvun musiikkiin ja pyrkii tuomaan esityksissään esiin
varhaisen barokin puhuvan musiikin ilmiötä. Konsertissa kuullaan musiikkia reformaation alkuajoilta 1500-luvulta, jonka aikana ilmestyneet teokset, esimerkiksi Lassolta, Josquinilta ja Eccardilta, ovat saaneet vaikutteita eri puolilta Eurooppaa.
1.8. klo 19 Kuokkalan kirkko

Ave Maria -konsertti on laulun juhlaa. Sopraanot Anna-Kristiina Kaappola ja Marja Peura sekä pianisti Eliisa Suni esittävät monipuolisen kattauksen klassista laulumusiikkia. Konsertissa kuullaan esimerkiksi Bach-Gounod:n, Kostiaisen ja Merikannon Ave Mariat, aarioita Haydnin oratoriosta Luominen, Mozartin Exsultate, jubilate -motettia ja Oskar Merikannon yksinlauluja ja duettoja.
Kaappola on palkittu laulaja, joka on esiintynyt oopperataloissa ympäri maailmaa. Hänen yksi merkittävimmistä rooleistaan on Mozartin Taikahuilun
Yönkuningatar New Yorkin Metropolitan Operassa. Peura on laulaja, laulunopettaja ja viihdetaiteillija, joka laulaa tällä hetkellä Helsingin filharmonisen kuoron riveissä. Jyväskyläläinen Suni tunnetaan monipuolisena ja kysyttynä sekä useaan otteeseen palkittuna lied-pianistina.
8.8. klo 19 Kuokkalan kirkko

Vivaldia vuolaasti -konsertissa kuullaan sovituksia kahdelle sellolle sekä urkusooloja yhteisnumeroita unohtamatta. Ilta nimittäin huipentuu Vivaldin Kaksoissellokonserttoon, joka yksi Vivaldin mielenkiintoisimmista ja voimakkaimmista konsertoista.

Selloduo Anna-Maaria ja Olli Varonen ja urkuri
Kari Vuola ovat kokeneita esiintyjiä tahoillaan. He ovat esiintyneet runsaasti eri puolilla Eurooppaa sekä Yhdysvalloissa. Varoset ovat esiintyneet selloduona
ensimmäisen kerran 2000 ja nykyään he konsertoivat päätyökseen. Vuola on monipuolinen urkuri ja Sibelius-Akatemiasta valmistunut musiikin tohtori. Hän
on pitkän uransa aikana ehtinyt levyttää Ylelle ja esiintyä mm. Latvian ja Viron radioissa. Vuolan uusin levy
Crossings julkaistiin marraskuussa 2016.
15.8. klo 19 Taulumäen kirkko

Syvän ääniä -konsertissa espoolainen urkutaiteilija Pauliina Hyry tulkitsee romanttisen, urkujen hienoja sointeja esille tuovan kokonaisuuden, joka henkii sekä kansallisromantiikkaa että syviä luterilaisia sydänääniä reformaationmerkkivuoden kunniaksi. Mukana on mm. J. S. Bachia, Sibeliusta,  Mendelssohnin sonaatteja Lutherin virsistä ja O. Lindbergin Vanha virsi Taalainmaalta. Teokset ilmentävät niin surua, lohtua, iloa kuin hengellisyyttäkin.
Hyryn ensilevytys Via Lucis
vuodelta 2014 on saanut kriitikoilta kiittävän vastaanoton.
22.8. klo 19 Taulumäen kirkko

Konserttisarjan huipentaa Juhani Pohjanmiehen sävellyksiä -konsertti. Pohjanmies oli säveltäjä ja urkuri, joka on jättänyt nimensä Suomen urkurakennuksen ja -suunnittelun historiaan. Hän toimi Jyväskylässä 1919-1930 seurakunnan urkurina ja seminaarin soitonopettajana. Urkuri Jan Lehtola ja
pianisti Annikka Konttori-Gustafsson äänittivät Pohjanmiehen tuotantoa sisältävän levyn Taulumäen kirkossa keväällä 2017. Äänite on ensilevytys teoksista, joista merkittävimmät ovat sonaatit pianolle ja uruille. Sonaatit ovat ensimmäisiä lajityyppinsä edustajia Suomen musiikin historiassa. Konttori-Gustafssonilla ja
Lehtolalla on ollut merkittävä rooli suomalaisen musiikin ensiesittäjinä ja levyttäjinä.
29.8. klo 19 Taulumäen kirkko

Ohjelmat kaikkiin konsertteihin 15/10/5 euroa