Seurakunnan diakonia auttaa ja kuuntelee

Seurakunnan diakonia tarjoaa tukea ja keskusteluapua myös kesällä. Avun tarve on Säynätsalon alueseurakunnan diakonin Paula Kivirannan mukaan useimmiten taloudellista, mutta diakoniatyöntekijän puoleen käännytään monenlaisissa arjen ongelmissa kuten ihmissuhdevaikeuksissa tai työttömyyden kohdatessa.
Myös yksinäisyys koskettaa yhä useampia. Siihen diakonit törmäävät työssään entistä useammin.
- Yksinäisyyttä on monenlaista. On niitä, joilla on vähän sukua tai ystäviä, vanhuksia, joiden sukulaiset asuvat kaukana sekä ihmisiä, joiden vaikea elämäntilanne on vienyt yhteyden läheisiin. Esimerkiksi päihdeongelma tai muu sairaus voi kaventaa elämänpiiriä.

Diakoniatyössä ihmisten kuunteleminen on tärkeää. Monia auttaa jo se, että on joku, jonka kanssa purkaa henkistä kuormaa. Kiviranta on saanut paljon palautetta siitä, miten vaikeaa esimerkiksi sosiaalityöntekijöihin on saada yhteyttä. Tätä on kuitenkin helpottanut sosiaaliohjaajien parempi tavoitettavuus.
- Onneksi on aika hyvin tiedossa, että diakoniatyöntekijän kanssa voi jutella mistä tahansa asioista. Kaikissa tilanteissa emme pysty aina auttamaan, mutta voimme ohjata ja neuvoa eteenpäin

Seurakunta tarjoaa tukea myös ennen kaikkea henkisissä ja hengellisissä pohdinnoissa.
- Vaikeaan elämäntilanteeseen liittyy usein hengellistä pohdintaa. Joskus diakoniatyöntekijältä pyydetään esimerkiksi rukousapua, Kiviranta kertoo.

Diakonian keskusteluapu on luottamuksellista ja maksutonta. Diakonian ohella keskusteluapua tarjoavat kirkon Palveleva puhelin ja Palveleva netti. Jyväskylän seurakunnan kirkkoherranvirastossa päivystää pappi joka arkipäivä. Papin kanssa voi keskustella kaikista mieltä painavista asioista.

2015-07-22 12:24:54.0